Zkreslené informace o financování inkluze a debata o dvouletých dětech v MŠ

Co přinesl týden 26.2. – 4.3.

Témata týdne: Dílny s 3D tiskem. Karel Havlíček, předseda Asociace malého a středního podnikání, která lobbuje za návrat dílen do škol, obhajuje záměr s cílem přinést do škol “polytechnické vzdělávání”, v němž se spojí manuální práce s technologiemi (ČRo). Nedůvěru nad tímto plánem vyjadřuje Bob Kartous v komentáři pro server Světchytře.cz. Dvanáct finalistů Eduíny je známo. Hlasujte v soutěži o nej inovativní vzdělávací projektUčitelé k pokladnám neodejdou, nejde jen o peníze. Tomáš Ervín Dombrovský, vedoucí analytik Jobs.cz, k úrovni platů v ČR. Často skloňované srovnání platů učitelů a nekvalifikovaných pozic uvádí do širšího kontextu (DVTV). Rezignace škol na rozvoj klíčových kompetencí. Klíčové kompetence jsou v českých školách opomíjeny nebo jsou rozvíjeny nesystematicky, intuitivně. Česká škola cituje Analýzu zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí.

Výrok týdne:

„Staňkov leží v Plzeňském kraji a má necelých tři a půl tisíce obyvatel. Akce místní základky ukazuje, že skvělé učitele i tu nejlepší pedagogickou inspiraci najdeme i na perifériích republiky..” Tamara Kováčová, Aliance pro otevřené vzdělávání, k pozoruhodné aktivitě Miroslava Khase, učitele ZŠ Staňkov a autora blogu věnujícího se využití technologií ve vzdělávání.

Novinky: 

  • ZKRESLENÉ INFORMACE O FINANCOVÁNÍ INKLUZE: JAK JE TO S ÚDAJNÝM SNIŽOVÁNÍM PLATŮ UČITELŮ

Spolek Pedagogická komora vydal zprávu, ve které se opírá o tvrzení vydané Moravskoslezským krajem. Podle něj musí školy dofinancovávat náklady na společné vzdělávání ze mzdových prostředků pro učitele. Podle spolkového prezidenta Sarköziho jde o obecný jev. Ministerstvo školství se brání tím, že kraje, které stanovují tzv. krajský normativ, nemusejí ukrajovat ze mzdových prostředků, neboť se jim zároveň navyšují rezervy dle vykázaných nákladů na podpůrná opatření, tedy dle nákladů na společné vzdělávání (Novinky.cz). Z vyjádření, které EDUin získal od Jihomoravského kraje, není nutné, aby kraje ubíraly učitelům na mzdových prostředcích, Jihomoravský kraj k takovému řešení nepřistoupí. Zároveň ale upozorňuje, že stát krajům náklady spojené s inkluzí dostatečně nekompenzuje. Rozdíl dle vyjádření kraje spočívá v odlišném odhadu nárůstu nákladů na asistenty pedagogů. Současný ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) vidí problém v tom, že školy údajně dostávají na asistenty více peněz než by měly, protože asistenti spadají do nižší platové třídy. To způsobuje rozdíl mezi odhadem ministerstva na náklady a náklady skutečnými (iDNES.cz). Narativ o volbě mezi platy učitelů a inkluzí začal veřejně prezentovat někdejší ministr financí Ivan Pilný z ANO (HN). V komentáři pro MF Dnes Bob Kartous poukázal na to, že takové dilema je z hlediska podfinancování českého vzdělávacího systému falešné a z hlediska vztahu učitelů ke svým žákům ostudné. Audit vzdělávacího systému v ČR připomíná, že podhodnocení investic do vzdělávacího systému je v ČR alarmující.

  • POKRAČUJÍCÍ SPOR STÁTU A ZŘIZOVATELŮ NEVEŘEJNÝCH ŠKOL: POSTOJ SE NEMĚNÍ

EDUin publikoval v minulém týdny veřejnou výzvu ministru školství v demisi Robertu Plagovi ve věci přístupu MŠMT ke schvalování nových neveřejných škol. Výzva poukazuje na nezákonné jednání MŠMT, které jednak nedodržuje lhůtu pro vyjádření k žádostem o zařazení škol do školského rejstříku a jednak používá stále tentýž argument o nenaplněnosti veřejných škol v dané lokalitě, který ovšem z hlediska posuzování žádostí není dle zákona relevantní. Ministerstvo školství na výzvu doposud oficiálně nereagovalo, jeho postoj lze vyčíst z vyjádření pro Novinky.cz. K tématu se v rozhovoru pro HN vyjadřuje Tomáš Trnka, spolumajitel několika neveřejných mateřských škol a základní školy. Pokud MŠMT neschválí jejich záměr, budou s rodiči jednat o možnostech domácího vzdělávání. Podobným způsobem řeší problém s odmítavým stanoviskem ministerstva neveřejná scio škola ve Frýdku Místku, o jejímž sporu s MŠMT informuje ČT s doprovodným komentářem o celkové situaci a důvodech nárůstu podobných iniciativ. Neveřejným školám se v aktuálním blogu pro Respekt.cz věnuje Tomáš Feřtek. V něm upozorňuje, že nespokojenost narůstající části rodičů s veřejným školstvím nelze řešit omezováním jejich požadavků.

  • PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, SPOR O VÝCHOVU, ZÁJMY DĚTÍ A RODIČŮ I MOŽNOSTI SYSTÉMU

Diskuse o právu na umístění dětí od dvou let věku do mateřských škol pokračuje dál. Eliška Kodyšová upozorňuje na to, že rodičovská péče v útlém věku je sice nenahraditelná, ale že k ní musejí existovat elementární podmínky a možnost rodiče si odpočinout od vysilující a nepřetržité činnosti. Upozorňuje, že rodiče, kteří umístí děti do mateřské školy z pouhé pohodlnosti, jsou a budou, ale není to důvod odepírat samotné právo. Jana Segi Lukavská aplikuje podpůrnou roli takového práva na mladé vědkyně a vědce. Jitka Hřebecká, ředitelka mateřské a základní školy, upozorňuje na věcné problémy, které přinese takové právo školám za současného stavu, kapacit, financování. Poukazuje také na to, že právo otevírá otázky nad tím, zda se vždy shodují zájmy dětí a zájmy rodičů. Úhel pohledu zřizovatele nabízejí Martina Běťáková a Milan Vácha, místostarostka a starosta obce Psáry. Za současné situace považují právo za nerealizovatelné a navrhují přesunout podporu do mikrojeslí a dětských skupin (vše EDUin). Kritiku konzervativního pohledu na fungování rodiny, akcentující odevzdání se žen pečovatelské roli, nese článek Silvie Lauder v Respektu. Vědecká východiska autorů petice s emotivním apelem „dvouleté děti patří do náruče mámy“ zpochybňuje v článku pro ČRo Wave Zuzana Fuksová a upozorňuje, že podobné apely tváří v tvář realitě, kdy řada matek trpí existenčními problémy, více než licoměrné.

  • OLYMPIJSKÝ ÚSPĚCH ESTER LEDECKÉ V DIAMTERÁLNĚ ODLIŠNÝCH REFLEXÍCH NAD VZDĚLÁVÁNÍM, VÝCHOVOU A SOCIÁLNÍ ROLÍ SPORTU

Podle novinářky Jany Ciglerové je sportovkyně Ester Ledecká fenomenální tím, že má nebývale vysokou motivaci a tím, že na svůj úspěch reaguje odlišným způsobem, než je obvyklé. Aktem poznání o originalitě a sebevědomí mladé ženy se pro novinářku stala situace, kdy si sportovkyně odmítla sundat na tiskové konferenci lyžařské brýle, jelikož neměla namalované oči (Revue Prostor). Novinářka se zároveň domnívá, že obojí způsobilo domácí vzdělávání Ledecké a jejího bratra, a upozorňuje na to, že školy ničí dětskou motivaci. Z diametrálně odlišného úhlu pohledu reaguje na hysterii okolo úspěchu lyžařky a snowboardistky Bob Kartous v dříve vydaném textu na serveru Hospodářských novin. Upozorňuje na to, že úspěch byl postaven na finančních investicích, které jsou pro drtivou většinu rodin nemožné, což významně omezuje rozvoj talentů nejen v lyžování. Zároveň upozorňuje, že financování českého sportu je nefunkční, s nutností zaměřit se zejména na podporu těch nejslabších. Podobně se nad financováním českého sportu pozastavuje komentář v iDNES.cz. Na exkluzivitu některých sportovních odvětví, ačkoliv se značně podhodnocenými náklady, upozorňuje i článek na Novinky.cz.

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře:

  • 6. 3., 17.00, EDUpoint Praha – Otevřená třída: Feuersteinova instrumentální metoda
  • 9. 3., 9.30, Praha – konference. Vzdělání pro život 3/ Xenofobie a odlišnost
  • 13. 3., 17.00, EDUpoint Praha – Akvárium: Dvouleté děti v MŠ
Beduin každý týden odebírá zdarma 5 962 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

7
Přidat komentář

avatar
6 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Janek Wagner

V titulku uvádíte „Zkreslené informace o financování inkluze“. Kdo a kde ty informace zkreslil? Pokud to byl spolek Pedagogická komora, tak čím? O pozitivní situaci v Jihomoravském kraji informoval sám spolek Pedagogická komora již 23. února: „Jihomoravský kraj ke krácení nenárokové složky platů zaměstnanců škol nepřistoupil.“ (http://www.pedagogicka-komora.cz/2018/02/bude-inkluze-financovana-na-ukor-platu.html)

Radek Sarkozi

Beduin informuje o mých výrocích naprosto zkresleně. Stačilo si přitom vše ověřit na webu Pedagogické komory: http://www.pedagogicka-komora.cz/2018/02/bude-inkluze-financovana-na-ukor-platu.html

Radek Sarkozi

Opravdu nikde netvrdím, že „jde o obecný jev“, jak je mi EDUinem vkládáno do úst – zmiňuji Moravskoslezský kraj, který k tomuto kroku přistoupil jako první.

Jana Karvaiova

O financování inkluzivních opatření je známo dost informací. V několika krajích jsou kráceny nenárokové složky. V některých krajích jsou kráceny peníze pro speciální školy. Vždyť přeci nejsou inkluzivní: …….Bohužel musíme závěrem konstatovat, že MŠMT kraji v r.. 2018 nebude úpravami rozpočtu zohledňovat financování požadavků na mzdy a odvody spojené s realizací podpůrných opatření ve speciálních školách a třídách. Kraje však tyto požadavky mají nadále hradit. Naopak požadavky na ONIV budou zohledňovány. Tento postup byl již uplatněn při rozpisu dotace pro rok 2018 – nezohledněná částka kraji již nyní činí 36,876 mil. Kč na NIV celkem. Speciální školy a školy se… Více »

Radek Sarkozi

Už nám píší učitelé z mnoha krajů, že přicházejí o osobní ohodnocení, a ředitelé, že jim přišel rozpočet na platy o stovky tisíc nižší, než předpokládali… EDUin by si měl nejprve situaci ve školách ověřit, než napíše, že jsou informace zkreslené.

Radek Sarkozi

„Středočeský kraj: Naší mateřské škole chybí 63 000 na nárokové složky, tj. asi 0,25 úvazku. Normativ, na který dosáhneme, nám byl ponížen o část, kterou kraj dal na dohody. Pro ilustraci: v MŠ žádné změny – loni úvazek 6,07 na pedagogy, letos 4,75. V MŠ potřebujeme 5 učitelek, o dvou dalších, které máme na překrývání u dětí 2-3 letých nemluvě.“

Radek Sarkozi

„Dobrý den, z KÚ Středočeského kraje mi dorazil schválený rozpočet na rok 2018. Stále jsme v kategorii MŠ celodenní do 106 dětí. Zkrátili nám již nevyhovující normativ – jak na provoz, tak na pedagogy. Nemám statutární zástupkyni a dle propočtů musím odebrat osobní. Chybí mi přes 200 000 Kč. Na dotaz mi na KÚ odpověděli: Museli jsme snížit úvazky, jelikož nám z MŠMT přišlo málo peněz. Na nároky Vám dáme, ale víc nemáme.“