Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Fokus: PISA rozšiřuje záběr testovaných dovedností, bude ověřovat, jak jsou žáci schopní spolupracovat

22. 2. 2015
EDUin
cooz-1

Zajímavosti ze světa vzdělávání, které připravilo na základě anglicky psaných zdrojů výzkumné oddělení společnosti Scio k datu 5.ledna, obsahují například tato témata: nově se budou v rámci šetření PISA sledovat i další oblasti, jako je kolaborativní řešení problému a globální kompetence; žáci ohrožení sociálním znevýhodněním v průměru věnují méně času domácím úkolům, pokud nemají podmínky a podporu pro práci doma, mohla by jim pomoci škola.

  1. Britové plánují podporovat pěstování charakteru a vytrvalost
    Britská ministryně pro vzdělávání N. Morgan (do její působnosti spadá předškolní, základní a střední vzdělávání v Anglii) zveřejnila svůj úmysl vytvořit plán na podporu školních i mimoškolních programů zaměřených na pěstování charakteru a výchovu k vytrvalosti a odolnosti. Tento plán bude finančně podpořen částkou 3,5  miliónu liber. Plán vychází z myšlenky, že výchova charakteru je stejně důležitá jako zvládnutí látky v jednotlivých předmětech. Programy zahrnují například lekce v sebeřízení nebo humoru a počítají s podporou nejpilnějších žáků. V rámci jednoho z úspěšných programů sledují žáci od 11 let nezkrácené verze Shakespearových her, odměňuje se dobré chování a včasné příchody do školy. Část financí je určena na zapojení bývalých vojáků do vzdělávání a na výzkum na poli budování charakteru. odkaz 
  2. Daniel Lemire: Jak se naučit co nejvíc
    Profesor počítačové vědy na Quebecké univerzitě v Kanadě D. Lemire se na svém blogu zamýšlí nad tím, jak dosáhnout maximální účinnosti ve vlastním učení. Studentům nabízí následující rady: 1. Hledejte náročné úkoly a obtížné problémy, jejichž zvládnutí nebo vyřešení musíte věnovat námahu. Je-li studium příliš snadné, nic se nenaučíte. 2. Přemýšlejte o tom, co jste se naučili. Zformulujte a zapište souhrn z každé přednášky. 3. Neučte se pouze z jednoho zdroje, kromě učebnice hledejte další informace. Pro efektivní studium se jako nejúčinnější ukázala metoda střídání témat (interleaving) – to je rovněž přístup využívaný v projektovém vyučování a je nejbližší fungování v reálném světě. odkaz 
  3. Jak čas věnovaný domácím úkolům ovlivňuje vzdělávací výsledky
    Zpravodaj OECD PISA in Focus č. 46 se zabývá otázkou, zda domácí úkoly přispívají k udržování nerovností ve vzdělávání. Domácí úkoly dostávají žáci ve všech zemích, které se zúčastnily šetření PISA v roce 2012. Patnáctiletí žáci stráví prací na domácích úkolech průměrně pět hodin týdně, ale mezi zeměmi existují značné rozdíly: v čínské Šanghaji je to 14 hodin týdně, zatímco ve Finsku a Koreji méně než tři hodiny. Ve většině sledovaných zemí se čas strávený nad domácími úkoly za posledních deset let zkrátil. Ve všech sledovaných zemích strávili žáci s dobrým sociálně ekonomickým zázemím více času nad úkoly než žáci ze znevýhodněného prostředí – důvodem jsou často nevyhovující domácí podmínky pro studium a malá podpora ze strany rodičů. Celkově méně času nad úkoly strávili i žáci ve školách s převahou žáků ze sociálně slabších poměrů. Více času stráveného nad domácími úkoly přitom pozitivně koreluje s výsledky v testech PISA a se vzdělávacími výsledky žáka. V úsilí o snižování sociálně ekonomické nerovnosti ve vzdělávání je tedy třeba hledat cesty, jak podpořit žáky ze znevýhodněného prostředí, aby pracovali na domácích úkolech. odkaz  
  4. Spolupráce a globální komepetence, nově v PISA
    Mezinárodní vzdělávací společnost Pearson získala zakázku na vývoj testů pro testování PISA, které realizuje OECD ve svých členských zemích i dalších státech od roku 2000 v intervalu tří let. PISA rozšiřuje záběr testovaných dovedností. Kromě čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti byla v roce 2012 zjišťována úroveň dovednosti řešit problémy, v roce 2015 bude poprvé ověřována dovednost žáků řešit problémy kolaborativně (výborný detailní popis úloh pro kolaborativní řešení problémů zde) a v roce 2018 přibude měření globální kompetence. A. Schleicher uvádí, že ke globální kompetenci patří zvládnutí cizího jazyka, ale i schopnost jedince fungovat v prostředích s různým nastavením hodnot, kapacita k racionálnímu rozhodování, dovednost čelit nejistotě a nejednoznačnosti. Globální kompetenci označuje jako kompetenci pro 21. století, jejímž zařazením do testování PISA OECD reaguje na rychle se měnící svět vzdělávání a nové požadavky kladené na mladé lidi, zejména v souvislosti s rozvojem a zapojením technologií. odkaz
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články