Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Zkreslené informace o financování inkluze a kolizi s odměnami učitelů

6. 3. 2018
EDUin
Screenshot_1-3

Praha, 6. března – V médiích se objevují zkreslené a skutečnou situaci deformující informace o financování podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Na základě dostupných informací EDUin zpřesňuje obraz o financování podpůrných opatření společného vzdělávání (inkluze) a souvislosti s údajným snižováním odměn učitelů v jejich nenárokové části. Problém evidentně vychází z odlišných odhadů nákladů na platy asistentů. Je ale patrné, že kraje nemusejí omezovat učitele na platech. Vše záleží na jejich vlastním odhadu a řešení.

Na základě údajného vyjádření Krajského úřadu Moravskoslezského kraje se v médiích objevily zobecněné informaci o tom, že kvůli snižujícím se neinvestičním výdajům, kam spadají právě náklady na tzv. inkluzi, dojde k všeobecnému snížení prostředků původně určených na odměňování učitelů.

Ministerstvo školství tento postup zpochybňuje a tvrdí, že kraje nemusí krátit odměny pedagogů kvůli inkluzi, neboť se jim dle doložených nákladů na inkluzi zvyšují rezervy, ze kterých mohou tyto náklady hradit.

Z vyjádření z Jihomoravského kraje, které získal EDUin, vyplývá, že kraje jednotně nebudou přistupovat ke krácení odměn pedagogů ve prospěch inkluze. „Některé krajské úřady přistoupily ke krácení nenárokových složek platu z důvodu zabezpečení dostatečné rezervy na pokrytí podpůrných opatření, zejména asistentů pedagoga. Jihomoravský kraj ke krácení nenárokové složky nepřistoupil.  Vývoj počtů asistenta pedagoga v novém školním roce nelze spolehlivě predikovat. Pouštíme se sice na „tenký led“, ale situaci jsme takto vyhodnotili. Na rozdíl od  MŠMT, které předpokládá, že počty asistentů se nebudou již výrazně zvyšovat, my takové stanovisko nesdílíme. Již v letech, které předcházely „společnému vzdělávání“ jsme evidovali každoročně výrazný nárůst asistentů pedagoga. Situace od nového školního roku je tedy skutečně s velkým otazníkem. Domníváme se však, že pokud nebude nárůst počtů asistentů pedagoga skutečně výrazný, tak situaci zvládneme z rezervy. V případě nečekaného vývoje bychom se obrátili na MŠMT s požadavkem na řešení,“ říká Jana Pejchalová, radní Jihomoravského kraje zodpovědná za oblast školství.

Z vyjádření ministra školství v demisi zároveň vyplývá, že problém odlišných odhadů nákladů na asistenty pedagoga spočívá v tom, že školy získávají na jejich platy vyšší částky, než říká odhad kalkulující se zařazením asistentů do určité platové třídy.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Celý spor o tom, zda je přednější učitel či inkluze, je dezinterpretací základního faktu, a tím je kritické podfinancování vzdělávacího systému. Při 50 miliardách ročně navíc, kterými bychom se přiblížili průměru OECD, bychom tento problém nemuseli řešit. V našem auditu upozorňujeme, že vláda musí řešit primárně tento problém, jsou to ostatně dva pilíře stávající strategie vzdělávací politiky. Ne hloubat nad tím, který z těchto dvou rozpočtových titulů je důležitější. Šíření zkreslených informací ničemu dobrému nepřispívá.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články