„Občané, vzdělávejte se…!“ zazní z médií po celé republice.

Se sloganem „Rozšiřte si obzory“ se budou od září lidé v ČR setkávat doslova na všech mediálních frontách. Ministerstvo školství totiž vyráží rozsáhlou kampaní do boje za nezbytné zvýšení zapojení Čechů do dalšího vzdělávání.

Vzdělávejte se!, vzkáže ministerstvo školství v příštích měsících občanům ČR. Jeho kampaň za zvýšení podílu lidí na tzv. dalším, tedy celoživotním vzdělávání reaguje na dosavadní neuspokojivé angažování českých pracovníků, ale i firem v této oblasti.

Statistiky totiž jasně hovoří o zaostávání. Podle informace Mgr. Jakuba Stárka, ředitele odboru MŠMT ČR pro oblast dalšího vzdělávání, se v roce 2010 dospělá česká populace do dalšího vzdělávání zapojila jen sedmi a půl procenty, čímž zdaleka nedosahuje průměru v Evropské unii. Státům Unie dokonce Lisabonská strategie do roku 2010 výhledově stanovila podíl na dalším vzdělávání dospělých ve výši 12,5 procenta.

Je tedy opravdu co dohánět,“ konstatuje nad těmito čísly PhDr. Jana Bydžovská, hlavní manažerka projektu ministerstva školství UNIV 2 KRAJE, který realizuje Národní ústav pro vzdělávání. Jeho hlavní náplní je přeměna středních odborných škol v centra celoživotního učení a tvorba vzdělávacích programů pro dospělé. Právě v rámci tohoto projektu se kampaň „Rozšiřte si obzory“ od září rozjíždí.

 

Tisk, rozhlas i televize

Vzdělávání dospělých u nás před lety geniálně zkarikovala filmová komedie z dílny dvojice Svěrák – Smoljak. V reálu ovšem jeho význam v současném prostředí stále stoupá a trh práce vytváří situaci, v níž začíná být průběžné doplňování kvalifikace na všech úrovních naprostým předpokladem úspěchu.

Současné aktivity v oblasti vzdělávání přinášejí na toto pole i díky evropské finanční podpoře formy, které zájemcům o doplnění kvalifikace nabízejí nové možnosti. S informacemi o dalším vzdělávání a s logem kampaně„Rozšiřte si obzory“ se proto budou lidé v nejbližší době setkávat ve všech typech médií. První vlna kampaně potrvá do letošního listopadu. Po vánoční a novoroční přestávce pak bude druhá vlna navazovat po celý rok 2012. Informace o významu a nezbytnosti celoživotního učení bude ministerstvo veřejnosti distribuovat prostřednictvím tištěných médií, jsou připraveny spoty do veřejnoprávních i soukromých televizí či do regionálních rozhlasových stanic. Lidé v celé republice si je budou moci přečíst také z plakátových „rámečků“ ve veřejných dopravních prostředcích apod. Kampaň je nezbytná i z toho důvodu, že zde často chybí podpora vzdělávání zaměstnanců ze strany středních a menších soukromých firem. „Otázkou, proč tomu tak je, se zabývají mnohé studie,“ uvažuje J. Bydžovská nad dosavadní menší ochotou Čechů dále se vzdělávat. Zjednodušeně podle ní lze dokonce říci, že nejméně se vzdělávají právě ti s nejnižším vzděláním, kteří vzdělávání nejvíce potřebují.

 

Efekt pro trh práce

Průběžné zvyšování osobní kvalifikace, jazykových i dalších odborných kompetencí se přitom stále více stává nezbytným průvodním jevem kariérního sebeuplatnění a snižování nezaměstnanosti. Pustit se do dalšího vzdělávání je ovšem otázkou vnitřní motivace, času, ale také finanční investice ze strany jednotlivce či jeho zaměstnavatele. To vše, spolu s častou lichou obavou, že „nejsem dost vzdělán, abych se mohl dále vzdělávat“, se podepisuje na zatím nízkých číslech.

Možností vzdělávat se je přitom mnoho,“ vypočítává J. Bydžovská – např. vzdělávání druhé šance pro ty, kteří ze školního systému z různých důvodůvypadli, dále rekvalifikace, další odborné vzdělávání, zájmové či občanské vzdělávání“.

Další vzdělávání má přitom pozitivní efekt nejen pro samotné absolventy, ale také pro trh práce. Počáteční školské vzdělávání je totiž obecnězaměřeno spíše na nabídku ucelených vzdělávacích programů, které žijí většinou vně světa práce a souvisí s ním jen obecným zaměřením – vytváří tedy předpoklady kompetentnosti.

Naproti tomu další vzdělávání musí reagovat na bezprostředně vzniklé problémy a změny, vytvářet průběžnou kompetentnost lidí ve světě práce i v rolích občanských,“ vysvětluje PhDr. Zdeněk Palán, PhD., odborník v oblasti andragogiky a prezident Asociace institucí vzdělávání dospělých. Proto se instituce pro vzdělávání dospělých podle Palána zaměřují na individualizaci vzdělávání, přístupy šité na míru, na úzké partnerství se světem poptávky, permanentní inovativnost a rychlou reakci na kvalifikační změny.

 

Vzdělávání všem

Kampaň ministerstva školství od letošního září lidem ze všech stran připomene, že nabídka dalšího vzdělávání tu je – a že směřuje k různým skupinám od čerstvých absolventů škol, přes nezaměstnané a nezaměstnaností ohrožené pracovníky až po lidi třetího věku.

Také nutnost udržet si práci i dlouho po padesátce, zvládnout nové požadavky a technologie, se totiž se stárnutím populace stává enormněvýznamným motivačním faktorem. Dalším je např. zvyšování konkurence na trhu práce při uvolňování pohybu pracovních sil nejen v rámci Evropy. Pozitivními průvodními efekty zvyšování kvalifikovanosti lidí jsou rozvoj ekonomiky regionů, snižování nezaměstnanosti, ale také využití kapacit odborných škol, které jsou přímo v místech schopny konkrétní vzdělávání dospělým „na míru“ vytvářet a nabízet.

Významný segment v tomto ohledu představuje 325 středních škol zapojených ve 13 krajích ČR do sítě projektu UNIV 2 KRAJE. Stejně důležitou složkou je v tomto ohledu široké spektrum soukromých vzdělávacích institucí. O možnostech dalšího vzdělávání se lidé dovědí na adrese: www.vzdelavaniaprace.cz. Seznam kurzů dalšího vzdělávání lze nalézt také v sekci UNIV 2 KRAJE na www.nuov.cz.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivan Stejskal
Ivan Stejskal
9 years ago

A už je to zase tady! Kdo asi potřebuje vyvést veřejné peníze ze státní kasy?Po státní maturitě,kdy tísíce dospělců,kteří studovali při zaměstnání i pět let, bylo vyhozeno od maturity,je na obzoru další kšeft.

Vít Pátek
Vít Pátek
9 years ago

To, do čeho MŠMT strká peníze ze zoufale nízkého rozpočtu na školství (mezi evropskými zeměmi jsme v poměru výdajů na školství k HDP dlouhodobě „na chvostě“), je k smíchu i k pláči. Nelze za tím vidět jiný cíl, než nakrmit penězi, určenými na vzdělání našich dětí, své stranické kamarádíčky. Jak může někdo brát vážně výzvy MŠMT k dalšímu vzdělávání dospělých, když své vlastní ONIV (Ostatní neinvestiční výdaje), ze kterých se hradí právě hlavně další vzdělávání učitelů (+ učebnice, pomůcky a vůbec veškeré hmotné zabezpečení výuky) poškrtalo za poslední 3 roky o 60 % ?!? V loňském roce pan Dobeš dokonce… Více »

Jouiii
9 years ago

souhlasím…je to nenormální, nesouhlasím s tím a svinstvo to je každopádně….!