Sdílet článek
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 17. do 23. 11., se věnujeme těmto tématům:
Inkluzi;
digitálnímu rodičovství;
náměstkům příštího ministra školství.
Pavel Trejbal 24. 11. 2025
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 17. do 23. 11., se věnujeme těmto tématům:
Inkluzi;
digitálnímu rodičovství;
náměstkům příštího ministra školství.
Týden stručně
Přestože část pravděpodobné vládnoucí koalice tvrdí opak, zkušenosti škol napříč regiony ukazují, že cílená pomoc a dostatek prostředků přinášejí v rámci inkluze výsledky. To je závěr z nedávného setkání zástupců 450 škol z projektu Podpora rovných příležitostí Národního pedagogického institutu (NPI). Ten pomáhá školám s vysokým podílem sociálně znevýhodněných dětí, aby tito žáci zvládali učivo a budovali si vztah ke vzdělávání. Cílem je potírání nerovností mezi českými žáky, a NPI k tomu poskytuje vybraným školám peníze navíc z evropských fondů na další učitele, jejich asistenty a doplňkové školní aktivity. Hlavní manažer celého projektu Tomáš Machalík přitom zdůrazňuje, že kladli velký důraz na názor vedení vybraných institucí. „Chtěli jsme podpořit autonomii škol,“ říká Machalík. Z výsledků prezentovaných na setkání vyplývá, že se v daných školách zlepšila docházka, je vyšší motivace žáků, silnější školní komunita i užší spolupráce s rodiči. Konkrétní opatření, jako jsou školní snídaně, adaptační programy či praktická pomoc zlepšila klima i postoje učitelů ke společnému vzdělávání. Největší výzvou je udržet financování po skončení evropských dotací, školy však chtějí změny bránit a pomoci má i připravovaná legislativa s novými mechanismy podpory pro školy v sociálně znevýhodněných lokalitách. Spíš než se soustředit na to, jak inkluzi zrušit, bychom měli hledat cesty, jak zajistit její fungování na všech školách. V tomto ohledu máme co dohánět. Machalík byl i jedním z řečníků na konferenci EDUinu pro zřizovatele Lepší škola 2025. Celé jeho vystoupení ohledně toho, co mohou zřizovatelé dělat pro rovnější šance dětí, najdete zde.
Pokud jste zhlédli letošní seriálový hit Adolescent, asi jste si jako desítky milionů ostatních diváků kladli následující otázky: Mohli rodiče udělat více? A jde děti v digitálním světě opravdu ochránit? Na obě otázky existuje kladná odpověď. Klíčová je v tomto ohledu důkladná osvěta, protože něčemu můžeme zabránit jen v případě, že jsme o tématu adekvátně informovaní. Proto vznikl projekt Kliniky adiktologie a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy DigiRozhledna.cz. Na základě vědeckých poznatků a expertních doporučení radí rodičům a opatrovníkům najít optimální výchovný přístup směrem k digitálním médiím. Služba je dostupná i jako mobilní aplikace. Jasně popisuje rizika digitálního světa, od těch spojených s videohrami po online agresi a sexting. Web slouží i pro ty, kteří mají podezření, že sami mají problém. Radí, jak poznat závislost a kam se obrátit o pomoc.
Výzkum mezi čtyřmi tisíci pedagogy z Ústeckého kraje ukázal, že přes 11 % učitelů vykazuje známky vyhoření a třetinu nejvíc zatěžuje administrativa. Horší pohodu hlásí čtvrtina dotazovaných a hlavně učitelé na ZŠ a gymnáziích. Kraj chce posílit podporu ředitelů, rozšířit digitalizaci a sdílení dobré praxe mezi školami. Stres přidává i komunikace s rodiči, zejména tam, kde je zájem o školu nízký. Zajímavým zjištěním je, že výzkum neprokázal zhoršený wellbeing učitelů ve vyloučených lokalitách oproti těm ostatním. Řešením na nepohodu má být podle kraje menší papírování – převod agend na specialisty a další digitalizace.
ZŠ Sirotkova v Brně vzbudila pozornost poté, co do školního řádu zavedla zákaz tepláků, odhaleného břicha a hlubokých výstřihů, čímž chtěla žáky vést ke kultuře oblékání vhodném pro „skutečný život“. Česká školní inspekce však upozornila, že škola nemá právo podobná pravidla povinně vyžadovat a za porušení žáky trestat. Takové zásahy jsou nad rámec pravomocí škol. Pravidla lze pouze doporučovat a případné řešení nevhodného oblečení konzultovat s rodiči, ne žákovi bránit v účasti na výuce.
Bakala Foundation spouští 17. ročník programu Scholarship, který nadaným studentům z Česka dává možnost získat finanční podporu na celé bakalářské či magisterské studium na univerzitách po celém světě. Přihlásit se mohou maturanti i vysokoškoláci do 34 let s výbornými studijními výsledky, kteří na takové studium nemají prostředky. Podmínkou programu je touha po hluboké akademické zkušenosti a motivace přinášet díky vzdělání užitečné změny společnosti. Nadace už podpořila 224 studentů na 67 univerzitách ve 12 zemích. Hlásit se je možné do 12. ledna.
Výrok týdne
„Byli jsme ujišťováni, že ministerstvo financí to bude mít připravené. Je ale vidět, že to připravují do poslední chvíle a ještě hledají zbytek peněz. Někde bude ohroženo vyplácení odměn před Vánoci, takže je uvidí až po nich, což nebude pro nikoho příjemná zpráva,“ více
obává se předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.
V souvislostech
Tvořící se vláda řeší personální obsazení resortů. Na Ministerstvu školství by mohl vedle pravděpodobného ministra školství Roberta Plagy usednout Zdeněk Kettner (SPD), Motoristé by měli vyslat Jiřího Zajíčka.
Nově vznikající vládě se scházejí jména možných politických náměstků. Jednotlivé strany by totiž rády vyslaly své lidi tam, kde nebudou mít ministry.
Ačkoliv se vedení hnutí ANO, SPD či Motoristů k jednotlivým jménům vyjadřovat nechtějí, v rámci klubů se už o případných náměstcích, které hodlají na úrovni koaliční rady prodiskutovat, baví. S jednotlivými nominanty by měl být nicméně obeznámen už i možný premiér Andrej Babiš.
Celý článek Josefa Mačího si můžete přečíst na Seznam Zprávách.
Z EDUkalendáře
Chcete, aby se čtenáři dozvěděli o vaší události? Vyplňte formulář!