Malé maturitní vítězství (veřejnosti)

Tomáš Feřtek v komentáři Respektu upozorňuje na výrazné změny v organizaci státní maturity, které způsobil tlak studentů a odborné veřejnosti.

Zveřejnění jmen členů komise, která rozhoduje o korektnosti maturitních úloh, zveřejnění všech dat ze státní maturity až na úroveň každého studenta. Změny ve státní maturitě, které v pondělí ohlásil CERMAT, jsou nejen významným vylepšením maturitního modelu, ale i nenápadným vítězstvím veřejnosti v přetlačované se státem o to, zda bude s občany zacházet korektně.

Dobrých zpráv není mnoho, přesto některé uniknou veřejné pozornosti. Změny ve státních maturitách, které poslední březnový týden ohlásil CERMAT a ministerstvo školství, jsou takový případ. Většina médií zaznamenala, kolik bude testů a písemek, kdo je bude opravovat a kolik se přihlásilo studentů. Jen výjimečně padla zmínka i o tom, že CERMAT bude v komunikaci se studenty letos otevřenější. Přitom pokud se někde odehrála vpravdě revoluční změna, pak právě tady.

Když v červnu 2011 státní maturita startovala, CERMAT odmítl zveřejnit jakákoli data. Veřejnost dokonce neměla vědět ani to, na co se stát studentů ptal. Testová zadání i správné odpovědi měly zůstat tajné. Což samozřejmě poškozovalo studenty, kteří sice měli právo podat žádost o přezkum výsledku státní maturity, ale neměli možnost zjistit, co vlastně měli podle CERMATu špatně. Toto absurdní opatření padlo po veřejných protestech a velké studentské petici po pár měsících. Už v podzimním termínu byly testy veřejné, ale ještě chvíli trvalo, než byly spolu s testovými úlohami ihned zveřejňovány i klíče správných odpovědí.

Pořád ale zbýval jiný problém. V některých případech byly úlohy koncipované tak, že neměly jen jednu správnou odpověď, ale kvůli nepřesné formulaci jich měly víc, žádnou, nebo jinou, než kterou CERMAT za správnou považoval. O tom, kde je pravda, ale nebylo možné diskutovat, protože o korektnosti úloh rozhodovala takzvaná validační komise CERMAT a ta byla opět tajná. Vždy jen sdělila, že podle ní toto je či není v pořádku, ale vést s ní odbornou polemiku nebylo možné. Tak to bylo i v loňském ročníku maturit, po nichž byl pro celou sérii chyb vyměněn ředitel CERMAT Pavel Zelený, jenž se právě vyznačoval mimořádně bohorovným přístupem ke studentské veřejnosti.

A konečně třetí velký problém byla data o výsledcích maturit. I ta CERMAT utajoval s vcelku rozumným argumentem, že sestavování maturitních žebříčků ničemu neprospěje. Jenže pak část dat vysoudily a zveřejnily Lidové noviny. I to bylo malé vítězství, ale data byla neúplná a například žebříček, který z nich letos na jaře sestavil internetový deník Aktuálně.cz, nejenže přinášel zmatené informace, ale mnoho škol zbytečně poškodil.

Jestliže tedy CERMAT v pondělí 25. března oznámil, že po maturitách zveřejní nejen všechny testy a klíče správných odpovědí, ale i jmenné složení validační komise a validační zprávu, tedy dokument o tom, co a proč v maturitních testech považuje komise za chybné, je to zásadní změna. Stejně tak revoluční je, že vznikne samostatný server, kde budou pro všechny, od akademiků po rodiče, dostupná anonymizovaná data z maturit až na úroveň každého studenta. Budete si tedy moci prohlédnout všechny výsledky studentů ve třídě, jen nebudete vědět, komu patří.

K úplné transparentnosti maturit a korektnímu zacházení s veřejností ještě pár věcí chybí. Je nutné jasně pojmenovat, jak se budou vyřizovat případy sporných úloh, kdy se bude lišit názor validační komise od názoru externích expertů. Takové případy se vyskytly v obou dosavadních ročnících maturity. Stejně důležité je vědět, kdo a na základě jakých parametrů stanovuje obtížnost státních maturit. To totiž není nijak triviální problém. A bylo by vhodné spolu s testy a klíči správných odpovědí zveřejnit i odborné zdůvodnění, proč CERMAT považuje tu konkrétní odpověď v testu za správnou. U všech úloh ve všech testech. Výrazně by to zvýšilo odbornou úroveň debaty o státní maturitě.

Tohle ještě vyřešené není, ale jinak je třeba kroky CERMAT a ministerstva školství ocenit. Pro veřejnost je to důležitá zpráva. Potvrdilo se, že má smysl nahlas mluvit o tom, kde je hranice slušného zacházení státu s občany. Nejen v případě státních maturit.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
43 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Veronika Valíková
Veronika Valíková
9 years ago

Co uděláte s ústním? Mám 14%0 karet ve vyšší úrovni, musím je za rok všechny předělat na úroveň nižší. Proč si ústní zkoušku nemůžeme dělat sami? Vysvětlí mi to slavná komise? Já letos nematuruji, ale kolegyně zkracuje, kopíruje a nadává jako špaček. Úředníci z Cermatu zaveleli.
PROČ?
Máte představu, kolik je to práce? ZBYTEČNÉ?

Veronika Valíková
Veronika Valíková
9 years ago

Opakuji: Pane Feřteku a pane Hausenblasi, kdy začne ministr Fiala naslouchat UČITELŮM, KONKRÉTNĚ ČEŠTINÁŘŮM? Didaktický test je mix (ilustrační) a je v něm dost nejednoznačností. A fakt, že dobrá gymnázia, ve kterých se z ČJL maturovalo převážně ve V ÚO, musí předělávat ty strašné karty (kdo nerobil, nepochopí) je děsivý.
Nechá nás ministerstvo a CERMAT zkoušet ústní po našem, nebo mají úředníci pocit, že jsme nesvéprávní?
To vítězství veřejnosti nepřehánějte a dejte slovo někomu, kdo problémům s maturitou rozumí. Pěkný den.

Perun
Perun
9 years ago

Úředníci z CERMATu nezaveleli, paní Valíková, to zavelela ministerská komise, tedy mj. právě pánové Feřtek a Hausenblas. A protože v p.t. komisi praktikujícího češtináře nenajdete, je výsledek její činnosti právě takový, jaký je. A nejsem si zcela jist, jestli členstvo tohoto orgánu dokáže domýšlet právní důsledky svých rozhodnutí – popravdě mám za to, že spíše nikoliv, protože ač volalo po administrativně jednodušší verzi maturity, výsledkem je přesný opak a vznik nové funkce v celém řetězci.

O. Hausenblas
9 years ago

Vážení, to, čemu Vy říkáte komise, je tzv. skupina. O ničem nerozhoduje, jen dává různé návrhy. Rozhodovací pravomoci má jen p. ministr. On má (na rozdíl od předchůdce) jistě dost rozumu, aby posuzoval, co projde a neprojde Parlamentem, co se dá a nedá realizovat, co snesou a nesnesou učitelé. Ale cokoliv zvolí, bude u nás mít i přívržence i odpůrce, a to i mezi lidmi na stejné pozici a se stejnou zkušeností. Společného přístupu a stanoviska nedosáhne nikdo tím, že stanoviska odlišná zakáže, popře, nebo pošpiní. Všude v civilizovaném světě o tom rozumní lidé rozumně jednají, učí se, vyvíjejí učební… Více »

Sid Vicious
Sid Vicious
9 years ago

A není to trochu alibistický postoj – my jen dáváme návrhy, rozhoduje ministr? Pracovní skupina pro revizi státních maturit něco jasně doporučila a ministr sde tím řídil: „Na základě doporučení pracovní skupiny pro revizi státních maturit je ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala připraven prosadit změny státní maturitní zkoušky pro období 2013 a 2014.“ (http://www.ceskaskola.cz/2012/07/msmt-zmeny-ve-statnich-maturitach.html) To je zkrátka fakt. Skupina rozhodla o zrušení dvou úrovní – důsledkem je mj. nutnost předělávat pracovní listy, protože na mnoha školách vedou studenty k tomu, aby maturovali v úrovni vyšší, proto měli třeba jen portfolio 40 titulů v ZÚ a ve VÚ třeba… Více »

Luděk Šnirch
Luděk Šnirch
9 years ago

A co problém opisování zejména maturit z matematiky? 2 roky maturit (tedy 4 cykly jaro-podzim) už daly všem dostatek zkušenosti. Maturitní písemka z matematiky květen 2012 Cermat Věcná fakta: • 35 úloh a podúloh (= otázek) za 90 minut • 25 bodů za uzavřené otázky • 25 bodů za otevřené otázky • 17 bodů stačí ke složení zkoušky Odpovědi (celý hodnocený výstup z maturitní zkoušky z matematiky !!!) Uzavřené otázky 16-26: A,N,A,N,C,B,D,E,A,C,D,A,B,E,A,C,C,D,B Za tento půl řádek odpovědi se dá získat maturita z matematiky! Otevřené otázky 1-15: (n+2)/4n,2.5,1000,90,-825,19,4,4 a 8, 5,10,7/20,x+2y=0,100%,5 km/h,4/5,4×3-12×2-9x Za tento řádek a půl odpovědí se dá získat… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

„Soudný čtenář nechť sám usoudí, v čem je problém maturit z matematiky…..“

Z celého komentáře vyplývá toto:
Protože někteří žáci na úlohy z matematiky – mnohdy elementární – nestačí, protože část z nich a část učitelů podvádí, zrušíme státní maturitu a necháme zkoušku v rukou těch, co podvádí, aby mohli uspět ti, co neumí a musí podvádět, aby prošli…

Luděk Šnirch
Luděk Šnirch
9 years ago
Reply to  Josef Soukal

Dobrý den,
soudný čtenář pochopí z komentáře,že před státní zkouškou většina škol mohla dělat maturitu matematiky úměrně náročnosti střední školy, nyní i dobré musí značně snížit laťku zkoušky navíc za cenu byrokracie a značných nákladů.
A učitele úplně vyřadila z procesu hodnocení.
Jsem pro státní maturitu formou otevřených úloh (písemná či ústní zkouška).
Ty špatné školy si z maturitou poradily před tím (nízkou kvalitou) i nyní (opisováním).
Tak se to zlepšilo či zhoršilo?

Feřtek
Feřtek
9 years ago

Pro Sida Viciouse a paní Valíkovou. To, co tu píše Ondřej Hausenblas, je pravda. Nejde ani tak o to zbavovat se zodpovědnosti, spíš o realistický popis. Ta komise se schází na dvě hodiny, je to čtrnáct lidí s velmi různým vztahem k maturitě (kraje, ředitelé, univerzita atd.)a může navrhovat spíš obecný směr, nemá možnost řešit detaily. Ty jsou, včetně konečného rozhodnutí, na ministerstvu a Cermatu. A bohužel, nechat maturitu v původní podobě rozumné nebylo, zrušit ji také ne a ty navrhované změny nesou přesně ty potíže pro učitele, které tu zmiňujete. Samotná zodpovědnost, k níž nás voláte, ty problémy nevyřeší… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

O tom, jak jsou dnes školy schopné garantovat maturitu, a především vzdělání, svědčí úroveň značné části nynějších vysokoškoláků. Obecná tvrzení, opírající se nanejvýš o jiná tvrzení, a to tvrzení „my to děláme lépe“, mají nulovou argumentační hodnotu.

učitel VŠ
učitel VŠ
9 years ago

Strašně moc prosím všechny, kdo mají se školstvím něco společného nebo o něčem mohou rozhodovat: udělejte něco pro to, aby MATURANT UMĚL ZÁKLADY gramatiky a slohu. Vím, že se nejedná o gymnázia, bohužel učitelé z jiných středních škol se do diskuse radši nezapojí. Jedná se o to, že na vysoké školy přicházejí davy maturantů (většinou ne z gymnázií), kteří neumějí napsat zcela jednoduchý text bez nejhrubších pravopisných chyb, jejich výtvory nedávají často vůbec smysl – nikdo jim nerozumí,nemají podmět, přísudek, stylisticky nerozeznají vyprávění od popisu a chtít od nich seminární práce v odborném stylu je sci-fi! Tito nevzdělanci budou mít… Více »

Soňa Havlíčková
Soňa Havlíčková
9 years ago
Reply to  učitel VŠ

Učím na odborné škole stavební. Žasnu nad tím, jací studenti se od nás hlásí na pedagogické školy. A jsou nejen přijati, ale i úspěšně studují.
Není chyba také na VŠ? Dokud budou přijímat vše, co se hlásí, kvalita se nezvýší.
Jinak ale souhlasím – středoškolský student by měl umět napsat souvislý text bez chyb.

Sid Vicious
Sid Vicious
9 years ago

„stát si má hlídat testy a zbytek nechat v pravomoci škol, protože to udělají lépe. Tedy alespoň některé.“ – to je dost smutné a zcela nesystémové řešení. Smysl má buď vše v gesci centra, nebo nic. Polovičatost vámi navrhovaného řešení nebude mít naprosto žádnou vypovídací hodnotu, již jen proto, že žijeme v zemi s velmi vysokým indexem korupce. Kdo z hodnotitelů PP z ČJ bude hodnotit přesně dle regulí, když ví, že tím de facto poškodí školu, neboť o pár ulic dál se podvádí? A to nemluvím o odovolávání se proti výsledkům – spousta kolegů a kolegyň loni radila žákům,… Více »

Feřtek
Feřtek
9 years ago
Reply to  Sid Vicious

Že se výuka psaní a stylistiky na mnoha školách fláká, v tom máte nepochybně pravdu. To ale nevyřešíte státní maturitou ani centralizovaným hodnocením písemek. Učitelé prostě jen se studenty nacvičí nějakou únikovou úlohu typu loňských palačinek. Vzdělávací systém se nedá napravovat a řídit závěrečnými zkouškami. Tím se toho víc pokazí, než napraví.

učitel VŠ
učitel VŠ
9 years ago
Reply to  Feřtek

Nemáte všeobecně pravdu, pane Feřtku. Nedávno si v tramvaji stěžovali dva zřejmě středoškoláci, jak jim češtinář najednou šlape na paty a nutí je psát slohy. Včera vedle mě – evidentně gymnazistka – odmítla jít s klukem randit, že musí napsat do pátku vypravování, reportáž a esej, či co vše jmenovala. Že by se přece jen někdo chytil za nos? To tu nikdy v minulosti nebylo, jezdím takhle hodně let. Udělejte si někdy soukromý průzkum studentského mínění, třeba v prostředcích hromadné dopravy, člověk se tam nechtě dozví věci…

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Nevím, nakolik se informacím T. Feřteka o dění v maturitní komisi dá věřit, už jednou prohlašoval něco podobného, přičemž další členové komise jeho informace odmítli. Ostatně co se týče státních maturit, je to osoba krajně zaujatá, neseriózní v zacházení s fakty. Podstatnější by byly důsledky rozhodnutí vrátit maturity do rukou škol. Zejména vzhledem k ekonomickým tlakům by to znamenalo další devastaci zkoušky a středoškolského vzdělání vůbec, a také nepřímou legalizaci šikany, které jsou dnes v některých školách vystaveni zastánci centralizovaného systému. Věřím, že T. Feřtekovi by tento stav nevadil, snažím se však věřit tomu, že alespoň některým z těch, kteří… Více »

Feřtek
Feřtek
9 years ago
Reply to  Josef Soukal

Pro pana Soukala. Snažil jsem se popsat postup v uvažování komise a nemyslím si, že bych zkresloval. Ale samozřejmě máte pravdu, že to je vždy věc interpretace. Uvidíme, jestli se tu objeví ještě nějaká jiná. Jinak rozhodování je opravdu na ministerstvu, respektive CERMATu, protože komise může přinejlepším navrhnout nějaký směr, ale jeho realizace znamená promyslet množství detailů, které jsou mimo obzor i kompetence členů. Už proto fakticky rozhodovat nemohou. Ještě jednou zkusím stručně pojmenovat podstatu návrhu maturitního modelu po roce 2015,jak jsem ho pochopil já – stát prostřednictvím testů z matematiky, češtiny a angličtiny hlídá, to co je společné a… Více »

Radek Sárközi
Radek Sárközi
9 years ago

Pokud státní maturity zadávají učitelé, kteří studenty zároveň učí, je celkem jedno, kde se to celé hodnotí – jestli to dělá počítač v centru nebo externí hodnotitel nebo učitel studenta. K podvodu totiž mohlo dojít už na samém počátku… Zatím vznikl jen předražený neefektivní administrativní moloch, jehož třešničkou na dortu jsou nekvalitní úlohy.

Waldmannová
Waldmannová
9 years ago

Proč nemají problém s podváděním Scio testy? Nebo mají? Jsou ovšem v nesrovnatelně výhodnější pozici vůči testům státním. Scio testy si volí většinou gymnázia pro své přijímačky, laťku pro přijetí si nakonec nastaví, jak chtějí nízko, takže počty přijatých to neohrozí. Hlavně že se pro tyto testy rozhodnou dobrovolně a výsledky testů je nijak neohrozí na existenci, ba naopak – působí dobře, když má škola přijímačky. — Zatímco plošné státní testy, to je zcela jiná polívka. Schopné studenty urazí lehká úroveň, neschopné nebo líné nebo jiné studenty jsou testy schopné odhalit. Tím se potopí celá škola a její výsledky, proto… Více »

Feřtek
Feřtek
9 years ago
Reply to  Waldmannová

Tak ještě jednou. Nejsme testovací firma a neprovozujeme byznys, tedy nás existence či neexistence státní maturity nijak neohrožuje. To, o co se od startu maturity snažíme, je, aby v ní nebyly chyby a aby studenti měli k dispozici informace, na které mají ze zákona nárok. To se týká jak těch slabých, tak těch excelentních, kteří byli často poškozeni chybami v loňském ročníku. Tedy chceme, aby byla včas přístupná testová zadání, klíče správných odpovědí a zdůvodnění, proč tu či onu odpověď považují autoři úloh za správnou. Prostě to považujeme v právním státě za normální. A nespíš už to letos považuje za… Více »

tompson
tompson
9 years ago

Víte jak se dnes maturuje? Cituji z jedněch nejmenovaných stránek: Hledám studenta, co napíše svůj test tak,aby s ním byl spokojen. Odevzdá test a skončí dříve,než uplyne čas,ze škušensoti vím,že gymnazisti mají tyto testy napsány s časovým předstihem. Nejlépe však o těch 10-15 minut. Před odchodem si napíše na kus papíru správné odpovědi, které se dají poslat SMSkou, takže druhou polovinu testu, kde jsou otázky A- F a dá se výsledek do SMSky krásně napsat. Popřípadě příkaldy z první poloviny,které mají jasný výsledek. Poté,co by student dopsal a odevzdal test,opustil by třídu,jak se tomu dělá a z kousku papíru by… Více »

Jiří Kostečka
Jiří Kostečka
9 years ago

Pane Feřteku, v jedné ze svých reakcí na mou a Soukalovu iniciativu jste se na České škole arogantně ptal „z jakého titulu“ se do maturit pleteme; že třeba z titulu odučených 30/20 let na střední škole a autorství několika řad učebnic Vás naprosto neoslovilo. Založili jsme pak Asociaci středoškolských češtinářů a deklarovali, že se toto sdružení bude zabývat mj. právě návrhy na úpravu maturitní zkoušky; informovali jsme o tom pana ministra školství i celou maturitní komisi. Ta však nadále rozhoduje (pardon: „doporučuje“), aniž by v ní byl jediný praktikující středoškolský češtinář, ba aniž by byl kterýkoli z nich komisí oficiálně… Více »

Feřtek
Feřtek
9 years ago

A můžete mi sem zkopírovat tu moji reakci, kde se ptám, „z jakého titulu se pletete do maturit“? Myslím to vážně. O něčem takovém mám zásadní pochybnost. Za prvé proto, že z té debaty nevylučuji kohokoli, proč taky, za druhé, že přes rozdílnost názorů vás a pana Soukala naopak hájím jako jedny z mála, kteří jsou ochotní věnovat obhajobě svého názoru čas a oslovovat i média. Bohužel mám s vámi zkušenost, že občas utrousíte obvinění, které pak neumíte doložit. Tak buďte tentokrát důsledný. Samozřejmě se mohu plést já, chybu uznám, ale rád bych od vás viděl ten doklad. Věcně k… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago
Reply to  Feřtek

Pane Feřteku,

vedení MŠMT jsme již naše návrhy avizovali, dostane je v řádu dnů.

Jiří Kostečka
Jiří Kostečka
9 years ago
Reply to  Feřtek

Prosím, pane Feřteku: http://www.ceskaskola.cz/2012/09/tomas-fertek-v-cem-maji-pravdu-kritici.html. Jak si každý může ověřit, inkriminovaná pasáž zní přesně takto: „Pan Soukal má pravdu, když říká, že oni s panem Kostečkou byli ti, kteří už loni o tématu diskutovali. Tím se lišili od oficiálních postojů ministerstva školství a Cermatu. Problém byl a je spíš v tom, že není vlastně jasné, kde byla a je hranice mezi jejich osobními názory a stanoviskem Cermatu jako organizace. Tuhle pochybnost prohloubil i nedávný Otevřený dopis ministrovi (ZDE), kde oba pánové nabízejí vylepšení státní maturity. Nic proti tomu, ale z jakého titulu? Pan Soukal a Kostečka mají vliv a moc ovlivnit… Více »

Perun
Perun
9 years ago
Reply to  Feřtek

Já mám zase po loňských maturitách tu zkušenost, pane Feřteku, že jste to Vy, kdo nedokáže věci dokládat a navzdory upozorněním zveřejňuje např. nepravdivá obvinění – viz difamační kampaň zneuznané hodnotitelky ředitelky, jíž jste poskytl(i) prostor – a nedokážete se poté, jsa z nepravdivosti usvědčen, ani omluvit. Důkazy pro mé tvrzení lze jistě nalézt na stránkách tohoto webu – nerad argumentuji ad hominem, ale toto zaznít muselo. Ne všichni lidé mají krátkou paměť a nechávají sebou orat mediálními imagology…

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Pane Feřteku, snad žádný názor, který vyslovíte, není opřen o argumenty – ostatně ani žádné neuvádíte. K některým z nich se ještě vrátím později, nyní z důvodů časové zaneprázdněnosti pouze doplňuji sdělení J. Kostečky: východiskem pro debatu v Hradci Králové budou nejen materiály ASČ, ale i návrh AMATE. Budeme je publikovat s dostatečným časovým předstihem, s Východisky a cíli maturitní zkoušky jste se již mohl seznámit. Netvrdíme, že s nimi nelze polemizovat, ale pokud je nám známo, jsou to jediné koncepční materiály k maturitě, které vznikly nebo vznikají. Nebo máte vy k dispozici nějaké analýzy maturitní zkoušky a důsledků řešení,… Více »

Perun
Perun
9 years ago

„Z jakého titulu komise panu ministrovi zjevně už cosi doporučila, aniž se předtím zeptala na názor češtinářů z praxe, kterých se to týká především a kteří implementaci takového rozhodnutí ponesou na svých bedrech v prvé řadě?“ – to je slovo do pranice! Jestliže je CERMAT neustále vyzýván k větší otevřenosti vůči žákům, rodičům, školám, zkrátka všem, proč se skupina pro reformu maturitní zkoušky nechová stejně? Proč se neráčila za celou dobu obrátit alespoň malým dotazníčkem na nás, praktikující češtináře, nebo proč neuspořádala odbornou diskusi k danému tématu? Proč sama není podobně transparentní? Nebo snad doporučila konání podobné akce, ale nebyla… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Pane Feřteku, slíbil jsem okomentovat některá vaše tvrzení, jejichž platnost jste zatím nijak nedoložil. Nejprve citace: „Ještě jednou zkusím stručně pojmenovat podstatu návrhu maturitního modelu po roce 2015, jak jsem ho pochopil já – stát prostřednictvím testů z matematiky, češtiny a angličtiny hlídá, to co je společné a co se dá považovat za minimální požadavek maturitního vzdělání.“ Již např. v mém a Kostečkově otevřeném dopisu ministru školství ze září loňského roku se konstatuje, že testem nelze ověřovat úroveň psaného a ústního projevu žáka, což jsou – alespoň pro mateřský jazyk a další jazyky – věci klíčové, nepominutelné. To je základní… Více »

Feřtek
Feřtek
9 years ago
Reply to  Josef Soukal

To si, pane Soukale, pletete „funkční styly“. To, co jsem tu psal, je „zpráva“, snažil jsem se stručně popsat, o čem šla na komisi řeč. Nebyl to argumentační esej, kde ty kroky obhajuji. Takže jsem neměl potřebu ty věci „dokládat“. Ke dvěma věcem. Pokud byste měl v tom, co píšete o výuce stylistiky, pravdu, bylo by to fajn. Já zatím z toho, co se na školách děje, tenhle optimistický pocit nemám. A opravdu si myslím, že řídit školství a způsob, jak se ve školách učí, závěrečnou zkouškou, mi nepřijde šťastné. Co i já považuji u maturity za posun k lepšímu,… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago
Reply to  Feřtek

Pane Feřteku,

zaprvé se pletete elementární stylistické pojmy (doporučuji nalistovat si je např. v Kostečkově učebnici pro 1.ročník gymnázií; vůbec byste se zde o lecčems poučil). Zadruhé nechápu, proč se schováváte za ministerskou komisi – copak jste někdy vyjadřoval jiný názor? Takže argumentujte, nebo nezdržujte. Zatřetí – vždy jsem říkal, že maturitní zkouška je pouze jedním z prostředků, kterým lze reformovat výuku. Vy si něco myslíte, já jsem uvedl alespoň některá fakta – těm jste se samozřejmě vyhnul. Začtvrté – pokud se k něčemu hlásíte, proč děláte vše pro to, abyste potřebným změnám zabránil?

Soňa Havlíčková
Soňa Havlíčková
9 years ago

Souhlasím s panem Soukalem. Omezit státní maturitu pouze na didaktický test je rozhodně cesta zpátky. A k těm palačinkám – pane Feřteku, četl jste někdy plné znění zadání? A víte kolik žáků právě na tomto zadání pohořelo? A mimochodem metodikou hodnocení písemných prací supluje CERMAT vysokoškolskou výuku. Víte vůbec, jak se naši vysokoškoláci připravují na svoji pedagogickou praxi? Nikomu nevadí, že se tady celá desetiletí hodnotilo podle…? Čeho? Je to vůbec schopen někdo definovat? Já naopak na základě metodiky hodnocení CERMATu a systematické a smysluplně přípravy se studenty jsem schopna doložit jejich pokroky. A rozhodně mi nejde jenom o počet… Více »

Karel T.
Karel T.
9 years ago

Osobně mám výhradu k didaktickým testům. Nenazývejme je didaktickými testy z ČJ, ale pouhou prací s textem, resp. vyvozováním informací z textu. Ta trocha otázek zaměřených na gramatiku středoškolské učivo příliš nereflektuje a neprověřuje. Nedokážu si proto představit, že se někdo nevejde do stanovených procent na projití! Pokud má tedy slohová práce prověřit schopnost maturanta po stránce stylistické a mluvnické, dejme jí větší, nikoli třetinovou důležitost!

Perun
Perun
9 years ago
Reply to  Karel T.

Já si naopak umím představit velmi živě, kolik žáků bude mít s DT problémy. Vyvozování informací z textu – jak to nazýváte – je součástí funkční gramotnosti, v níž se, jak ukazují testy PISA i jiné, soustavně propadáme. Nezapomeňte také na to, že současný test odpovídá bývalé ZÚ, tedy stanovuje nezbytné minimum maturitních znalostí z českého jazyka. Dát PP vyšší než třetinovou důležitost, to je také velmi ošemetné. ZKuste se podívat na FB, stránka Udělám maturitu. Mnoho žáků tam přiznává, že se jejich učitelé věnovali celé čtyřu roky hlavně výuce literatury, takže za současného stavu by Vaše řešení vedlo přesně… Více »

Luděk Šnirch
Luděk Šnirch
9 years ago
Reply to  Karel T.

Zkoušel jsem didaktický test z češtiny, bez přípravy a 33 let po ukončení výuky z češtiny a to jsem mělz češtinou na škole vždy problém (s pravopisem, „kratke ostravské nařeči“). Výsledek 83 %. Test je pouze o schopnosti najít základní gramatické chyby, stylistické chyby a hlavně o schopnosti porozumět neznámému textu. Když k tomu připočtu kratičkou písemnou práci (250 slov, tedy 25 řádků), nerozumím, co se vlastně má podle maturitní zkoušky jako přidaná hodnota na střední škole v češtině učit, když z literatury je to jen 20 vybraných knih. To, že maturanti mají problém porozumět textu, je dané tím, že… Více »

Feřtek
Feřtek
9 years ago

K palačinkám. Ano, znám zadání, vím, kolik žáků pohořelo. Vím velmi přesně, jak se vysokoškoláci připravují na pedagogickou praxi a také to nepovažuji za vyhovující. A taky vím z praxe, že pro mnoho středoškoláků bylo toto zadání únikem před ostatními, složitějšími. Ti studenti, u kterých mám jistotu, že se na jejich škole učitelé vytváření textů vůbec nevěnovali, uspěli s palačinkami za jedna. Proto si myslím, že to bylo typicky únikové zadání. To ještě neznamená, že nemůže být dost těch, kteří i na něm ztroskotali.

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Opravuji a doplňuji svůj komentář k vyjádření p. Feřteka: V první větě má být „si“ místo „se“, za „nezdržujte“ mělo být slovo „diskusi“. Omlouvám se za nepečlivost.
Pane Feřteku, dívám-li se znovu na vaši odpověď, musím opakovat – počet argumentů: nula. Jak si můžete vůbec troufat někomu něco k maturitě doporučovat, když buď nic nevíte, nebo své názory nedokážete obhájit?

Feřtek
Feřtek
9 years ago
Reply to  Josef Soukal

Pane Soukale, snažil jsem se vám vysvětlit, jak to funguje v maturitní komisi a co udělat pro to, aby vaše návrhy měly šanci na uplatnění. To byl „komunikační záměr“ mého příspěvku.
Pokud mi opakovaně potřebujete vynadat, poslužte si, ale to na podobě maturity a změnách směrem, který byste si vy a další češtináři představovali, mnoho nezmění.
K diskusi. Vpisování obsáhlejší argumentace sem mi přijde dosti nepohodlné. Takže odpovím v článku. Bude to přehlednější. I pro diskutující.

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago
Reply to  Feřtek

Pane Feřteku,

zaplaťpámbu, že jsme se hnuli. Pokud tedy ovšem skutečně s nějakými argumenty přijdete.

zkonarik
zkonarik
9 years ago

Jen žasnu, jak každý zasvěceně hovoří o podvodech a opisování. Vždyť na každé škole na regulérnost zkoušek dohlíží školní maturitní komisař, který je náhodně vybrán Cermatem. Jeho povinností je namátkově kontrolovat zadavatele v učebnách, rozesazení žáků, nemožnost používání mobilů apod.
Po ukončení zkoušek ihned přijímá záznamové archy a odesílá je do Cermatu. Má snad i on, z konkurenční školy, zájem, aby všichni zkoušku úspěšně složili?

Luděk Šnirch
Luděk Šnirch
9 years ago
Reply to  zkonarik

Není a nemůže být v x učebnách najednou, takže v reálu je v jedné učebně tak cca 5 minut, zbývá cca 55-100 minut (v každém předmětu jinak). Už to chápete ?

Harry
Harry
9 years ago
Reply to  zkonarik

Zkuste trochu víc přemýšlet: jestliže je tam JEDEN komisař a maturitní test se píše řekněme v 10 učebnách naráz, tak si opravdu myslíte, že ten jeden komisař má šanci něco uhlídat?

Novotná
Novotná
9 years ago

Vážený pane Kostečko,
dlouho jsem váhala, zda mám po dlouhé době opět reagovat. Nejsem jazykový odborník. Všichni v rodině jsme vysokoškolsky vzdělaní technici, matematici a ekonomové. Proto prosím dívejte se na můj pohled na písemnou práci z JČ jako na názor člověka, jehož rodiny se tento problém hluboce dotkl. Naštěstí moje dcera je pracovitý a cílevědomý člověk a na vysněné prestižní vysoké škole si vede dobře. Ale maturanty, kteří tyto vlastnosti neměli, nuly u písemných prací zlomily.
Nebo třeba jen neměli podporu rodiny.
Špatně provedená dobrá myšlenka je špatná myšlenka.