Maturitní testy projdou oponenturou

Nejen na stránkách LN se v uplynulých dnech rozhořela diskuse, zda mají být letošní maturitní testy plošně zveřejněny. Důvodem, proč se tak nestalo, není v žádném případě strach Cermatu z toho, že by testy nebyly kvalitní.

 

Maturitní testy nevznikají náhodně. Jejich obsah je dán katalogy požadavků ke zkoušce, a tím i pedagogickými dokumenty, podle nichž se předmět vyučuje. Katalogy byly schváleny a zveřejněny v dubnu 2009. Druhým východiskem pro tvorbu testu je jeho specifikace. Jde o jakýsi scénář testu, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány příslušné dovednosti. A na základě toho se pak připravují testové úlohy.

 

Pro letošní maturitu jich bylo téměř 5 tisíc. Připravit kvalitní a v testu použitelnou úlohu není nijak jednoduché. I když je nově vyškoleným autorem zkušený učitel, z jeho prvních úloh projde recenzemi a oponenturami jen každá desátá. Recenzenty jsou opět zkušení učitelé. Na přípravě letošních maturitních testů se tak autorsky a recenzentsky podílelo více než 1500 učitelů. Většina úloh se před jejich použitím navíc testuje na vzorku zhruba dvou stovek žáků. Na základě jejich výsledků se zjišťují možné konstrukční chyby každé z úloh, jednoznačnost zadání, náročnost a řada dalších parametrů.

 

Až poté začíná „skládání“ testu. Má svá přísná pravidla a test podobně jako jednotlivé úlohy před schválením prochází dvoukolovou expertní oponenturou.

 

Významným požadavkem na maturitní testy je jejich meziroční srovnatelnost. Loňské zkrátka nesmějí být jinak náročné než letošní. Ve světě se užívá řada metod, jak srovnatelnost zajistit. Jednou z účinných a nejméně nákladných je použití tzv. kotvicích úloh. Nevelká, mírně upravená část loňského testu se zkrátka v novém testu zopakuje a výsledky se porovnají. V takovém případě však testy nemohou být veřejně publikovány. A proto ministerstvo před třemi roky rozhodlo, že se maturitní testy nebudou zveřejňovat.

 

Maturanti budou mít možnost si zkontrolovat, zda jejich test byl správně opraven. Školy dostanou spolu s výsledky testů i tzv. klíče správných řešení. Pokud má student pochybnost, může si jednoduše zkontrolovat svůj záznamový arch s klíčem a v případě chyby podat žádost o přezkoumání výsledků. Na to má ze zákona právo.

 

Pavel Zelený, ředitel Cermatu

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
7 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom
Tom
9 years ago

„Školy dostanou spolu s výsledky testů i tzv. klíče správných řešení.“ – Proč? Proč to není veřejně všem. Ty studenti už teď mohli vědět na čem jsou. CERMAT způsobuje akorát demagogii ohledně maturit. Co se týká testů, nejsou kvalitní. Neověřuje to vůbec znalosti studenta ze čtyř let na střední škole.

Honza
Honza
9 years ago

Je sice fajn, že si budeme moci dodatečně z kontrolovat výsledky, tedy jestli to dobře chápu tak jen to jestli je například pátá otázka skutečně B nebo A. To nám není moc platné, když už nám nikdo neukáže co to vlastně bylo za otázku a jaké byly možnosti. Jak se pak pak můžeme s někým přít o správnosti naší odpovědi?

Ondřej Šteffl
9 years ago

Využívejte zákonné prostředky! Požádat může každý, stačí dokonce mailem. Jsou povinni do 15 dnů odpovědět, jak postupovat dál zveřejníme na našich stránkách. Čím víc lidí požádá, tím lépe. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání – CERMAT Jeruzalémská 957/12 110 00 Praha 1 __________________________________________ naše č.j.: Info 037 a 038/11-Ž Věc: Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím V Praze dne 6. 6. 2011 Vážení, s odvoláním na příslušná ustanovení zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás žádáme o poskytnutí: (1) specifikace testu, jakéhosi scénáře, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány… Více »

Ondřej Šteffl
9 years ago

Žádosti o informace lze posílat na info@cermat.cz
Žádat může kdokoliv, jakákoliv právnická či fyzická osoba, nezletilý student, škola.

O možnostech zákona 106 více na http://www.otevrete.cz/

Jan Kadrnožka
9 years ago

článek má nadpis „Maturitní testy projdou oponenturou“, ale praví se v něm něco docela jiného – studenti si budou moct zkontrolovat, jestli odpověděli dobře nebo špatně, ale nebudou vůbec vědět, o jakou otázku se jednalo. to není oponentura, ale naprosto samozřejmá kontrola. veřejná oponentura znamená debatu odborníků nad kvalitou otázek a specifikací testů, jak o nich hovoří pan Zelený. argument, že to bude každý rok podobné, je úplně mimo – testy NSZ společnosti Scio jsou také každý rok na podobném principu, ale nejsou tajné (jen si je člověk musí koupit, ale Scio není veřejná isntituce, ale firma), testy TSP Masarykovy… Více »

Lukáš
Lukáš
9 years ago

Pan Zelený je zřejmě ještě větším nešťastníkem, než pan Šteffl kdy doufal. Ředitel Cermatu totiž v době pokročilého internetu věří, že lze pomocí autorských práv něco UTAJIT. To musí být pro ředitele Scia potěšující zjištění :-). Je prakticky jisté, že ta fraška brzy skončí, pokud nechce být ministerstvo školství zavaleno žádostmi o informace, viz výše. Bylo by ale zajímavé představit si, co by se dělo, kdyby zůstaly maturitní testy navěky „utajené“, jak si to pan Zelený přeje. Stal by se z nich takový školský samizdat. Ředitelé by je měli, většina učitelů by je měla, část žáků by je měla, rodiče… Více »

Peter Sedlacek
9 years ago

Každý didaktický test, který má mít nějakou vypovídací hodnotu musí být takzvaně STANDARDIZOVANÝ to znamená mimo jiné ověřený na určitém vzorku a statisticky vyhodnocen, zda skutečně měří to co má měřit. Chtěl bych se zeptat Cermatu, na jakém vzorku byl test (zda vůbec) odzkoušen a jak dopadly výsledky.