Podívejte se na dvouminutové video, které ve spolupráci se studenty FAMU natočil EDUin jako upoutávku na půlroční diskusi Česko mluví o vzdělávání. O svých názorech na vzdělávání a potřebu zvýšení zájmu veřejnosti o něj tu mluví socioložka Jiřina Šiklová, geolog Václav Cílek, spisovatel Michal Viewegh, taneční pedagožka Yvona Krezmannová, vedoucí informační platformy Restart Adriana Krnáčová, zakladatel hnutí Svoboda v práci Tomáš Hajzler, ředitelka Google ČR Taťána le Moigne a zpěvák skupiny Chinaski Michal Malátný.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=AsDndvy-U4s 510 315]
Je to trochu paradoxní: Proč by vlastně Česko mělo teď mluvit o vzdělávání, když učitelé pracují dobře, reforma zabrala, evropské peníze přinášejí užitek (jak jsou oficiálně interpretovány výsledky TIMSS a PIRLS)? Avšak žáci si toho neváží a do školy chodí neradi.
Didaktika tradičně používá tzv. didaktický trojúhelník: učitel, učivo, žák. Učitelé pracují dobře, učivo bylo úspěšně zreformováno, takže chyba je asi v těch žácích. Možná je to i pravda, třeba by Česko mělo začít mluvit o tom, že vzdělávání je nejen zábava, ale taky práce. Pak by třeba nebyli žáci tak zaskočeni tím, co je ve škole čeká.