Podívejte se na klip ke kampani Česko mluví o vzdělávání

Podívejte se na dvouminutové video, které ve spolupráci se studenty FAMU natočil EDUin jako upoutávku na půlroční diskusi Česko mluví o vzdělávání. O svých názorech na vzdělávání a potřebu zvýšení zájmu veřejnosti o něj tu mluví socioložka Jiřina Šiklová, geolog Václav Cílek, spisovatel Michal Viewegh, taneční pedagožka Yvona Krezmannová, vedoucí informační platformy Restart Adriana Krnáčová, zakladatel hnutí Svoboda v práci Tomáš Hajzler, ředitelka Google ČR Taťána le Moigne a zpěvák skupiny Chinaski Michal Malátný.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=AsDndvy-U4s 510 315]

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dominik Dvořák
Dominik Dvořák(@dominik)
8 years ago

Je to trochu paradoxní: Proč by vlastně Česko mělo teď mluvit o vzdělávání, když učitelé pracují dobře, reforma zabrala, evropské peníze přinášejí užitek (jak jsou oficiálně interpretovány výsledky TIMSS a PIRLS)? Avšak žáci si toho neváží a do školy chodí neradi.
Didaktika tradičně používá tzv. didaktický trojúhelník: učitel, učivo, žák. Učitelé pracují dobře, učivo bylo úspěšně zreformováno, takže chyba je asi v těch žácích. Možná je to i pravda, třeba by Česko mělo začít mluvit o tom, že vzdělávání je nejen zábava, ale taky práce. Pak by třeba nebyli žáci tak zaskočeni tím, co je ve škole čeká.

Jana Petrů
Jana Petrů
8 years ago

Prosím, kdo z vás viděl za posledních, řekněme, 10 let šprtajícího se žáka?

Dominik Dvořák
Dominik Dvořák(@dominik)
8 years ago

Což o to, já vidím šprtající se studenty v dopravních prostředcích často. Taky zkouším šprtat se svou dcerou, ale moje dcera si myslí, že šprtání je něco nepatřičného. A tak jsem si kladl otázku, zda problém českých žáků (podle TIMSS/PIRLS je jejich chuť chodit do školy minimální) není v tom, že jsme jim zatajili, že holt učení někdy není zábava. Současně mám jisté pochyby o tom, jak moc se nám povedlo reformovat to učivo, a zda to učení je vůbec někdy zábava.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář(@zdenek-7)
8 years ago

A jak můžeme reformovat učivo, když se Dobeš nechá dojmout jednou plačící dívenkou a hned tlačí na sjednocování? Jak můžeme reformovat učivo, když nás začnou válcovat plošné testy?

Dominik Dvořák
Dominik Dvořák(@dominik)
8 years ago

Jsem přesvědčen, že linie mezi centralizované/decentralizované a hloupé/chytré se nekryjí. Vidím, že jste četl můj výkřik pod článkem Tomáše Feřteka, tak jste jistě nepřehledl, že v Kanadě, kterou za vzor dává nejen paní Košťálová, ale taky spousta jiných, se jako součást reformní strategie opakuje:
centralised testing and curriculum planning, centralised standards and assessments…

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář(@zdenek-7)
8 years ago

Asi jsem měl přidat pár přívlastků: jako třeba účelové, zbrklé, nepromyšlené. Není reformované učivo (vlastně není vůbec žádné závazné učivo), ale někde vznikají baterie otázek k plošnému testování. Autoři standardů jednoznačně doporučují revizi řady výstupů, místo toho tu máme blábol k oslavě armády. Curriculum planning… kurikulum v plenách. Nějak pořád nechápu ředevším pořadí kroků našeho milého postdobešovského MŠMT. Činnost MŠMT je jako bonboniéra, nikdy nevíš, co nám dá vychutnat. Jak by řekl jeden americký klasik.

Dominik Dvořák
Dominik Dvořák(@dominik)
8 years ago

Já jsem pojal jisté sympatie k těm zbrklým krokům, protože nemám pocit, že by u nás projekty dlouho připravované (maturita, implementace RVP) dopadaly nějak líp. Zdá se mi, že u nás to dopadne stejně, ale když je to rychlé, je to aspoň levnější. Jak řekl Ježíš Jidášovi: „Co chceš učinit, učiň rychle.“

Dominik Dvořák
Dominik Dvořák(@dominik)
8 years ago

Ale šlo mi původně o to, že dobrá myšlenka „Česko mluví o učení“ má možná smůlu v načasování, když současně přišlo sdělení, že vše je na dobré cestě a že jsme vlastně skvělí. Měli bychom mít víc různých dat, včetně našich národních, abychom nebyli zajatci toho, do kterého mezinárodního výzkumu jsme se (ne)přihlásili.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář(@zdenek-7)
8 years ago

Bylo by snad vhodnější pro připravovanou kampaň, kdybychom dopadli špatně? To by bylo soustíčko! Možná by si toho všimla i telka.

Dominik Dvořák
Dominik Dvořák(@dominik)
8 years ago

Takže v rámci kampaně Sotolář a Dvořák mluví o vzdělávání: 1. Asi jo. Historie školství ukazuje, že podstatných změn ve školství se daří dosahovat jen pod tlakem velkých krizí a průšvihů. Zásadní změny v našem školství znamenala Marie Terezie (po porážkách ve válkách o dědictví a po sedmileté válce), potom liberalizace vzdělávání v šedesátých letech 19. století (po katastrofálních porážkách ve válkách s Itálií a Pruskem). V Německu se probudili po PISA-šoku. 2. Já stále ještě nevím, zda jsme dopadli dobře, nebo špatně. Média si z toho vzala, že dobře. Mně to vychází, že po letech reformy naši čtvrťáci umějí… Více »