Praktická a studijní maturita

V současné době začíná praktická realizace nekonečného seriálu s názvem státní maturita. Je tedy vhodné položit si s klasikem otázku Kam s ní?.

 

Státní maturita je potřebná. Podoba, kterou jí vtiskl Cermat, je ale administrativně i finančně neudržitelná. Měli bychom se vrátit ke kořenům. Stát zadal školám minimální laťku, stát by tedy měl kontrolovat pouze toto nepodkročitelné minimum – jednoduše, objektivně, levně a efektivně. Ať stát zadá na konci dubna, nejlépe elektronicky, kvalitní didaktické testy z českého jazyka, cizího jazyka a matematiky. Jejich úspěšné zvládnutí bude vstupenkou ke školní části. Zde se každá škola může svobodně profilovat podle svých priorit. Ústní zkouška nikdy nemůže být srovnatelná na 10 000 školách současně a pokus o to vede k administrativnímu šílenství.

 

Ať Cermat přestane vymýšlet pravidla pro hodnocení ústních zkoušek, při nichž učitel není schopen současně komunikovat s žákem i zapisovat body do dotazníků. Přestane vymýšlet nesmyslná hodnocení slohových prací, která diskriminují kreativitu. Ubude školení učitelů k těmto pravidlům. Cermat tak bude moci značně zeštíhlit, protože přestane vymýšlet testy z dalších předmětů – fyziky, zeměpisu, biologie, chemie, dějepisu atd. Český jazyk se tvoří pro 80 000 žáků, dějepis pro 200 žáků. Připravit test z českého jazyka stojí stejné úsilí a finance jako z dějepisu.

 

Oprávněně odborné školy volají, že se nemohou srovnávat s gymnázii, a gymnázia volají, že státní maturita snižuje úroveň zkoušky. Ale vždyť každý z obou typů škol má jiný cíl. Ponechme tedy dvě úrovně maturit, nazvěme je praktická a studijní. První typ nechť skládají maturanti odcházející do praxe, druhý typ budoucí vysokoškoláci. Samozřejmě každý musí mít možnost si druhý typ kdykoliv dodělat.

 

Zdeněk Koňařík, učitel fyziky ze Zruče

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments