Snad už maturanti dostanou správné testy

Ministr Fiala rozumně oddělil jednoduchá opatření pro příští dva roky od změn koncepčních, které se mají týkat další perspektivy státní maturity. Musí teď pomocí legislativních změn rychle uhasit, co už dva roky hoří.

Pro nastávající přechodné období státního maturování neměl moc možností na výběr. Jediná úroveň náročnosti testů, v češtině přesun ústní zkoušky a hodnocení slohů do kompetence škol, stop zvyšování počtu povinných maturitních předmětů – nic z toho nešlo neudělat. Dobrou zprávou jsou i změny termínů, které zajistí, že všichni úspěšní maturanti budou mít maturitní vysvědčení v ruce včas.

Parlament snad vyjde ministrovi vstříc: v obou komorách ostatně zasedá dost zákonodárců, kteří mají v souvislosti se státní maturitou máslo na hlavě.

O třech zásadních problémech státní maturity, u nichž platný zákon nijak nepřekáží, se ovšem ministr školství zatím veřejně nezmínil. Prvním je náročnost budoucího testu jediné úrovně obtížnosti. Z Katalogu požadavků náročnost nevyplývá – tu musí někdo nastavit. Nejsem jistě sám, kdo by drobnými změnami v zadání úloh testu Matematika snadno dosáhl toho, aby v něm namísto 16 % žáků neuspělo třeba kolem 30 % žáků. Anebo aby neuspěl asi jen každý dvacátý. Kdo vlastně smí tak razantně zasahovat do osudů mladé generace? A čím se má přitom řídit?

Na olympiádě v Londýně stanoví pořadatelé skokanům takzvanou základní výšku. Kdo nastavuje laťku u maturitních testů? Snad ne Cermat, který zatím dělá chybu za chybou? Do budoucna je problém řešitelný upřesněním požadavků v Katalogu. Ale něco se musí udělat už pro příští rok. I proto, že hned po prázdninách se o náročnost jediné úrovně začnou přetahovat gymnázia s většinou ostatních středních škol.

Druhým problémem je prokazatelná nesprávnost některých „správných“ odpovědí v testech. Nikoli těch, které Cermat dodatečně opravil. Loni i letos Cermat zasáhl hrubou silou: jakási tajemná validační komise vždy „shledala předmětný didaktický test plně a bezvýhradně způsobilým“. Je naprosto nutné zařídit, aby bylo možné zvenčí vstoupit do uzavřeného kruhu „Cermat test připravil, provedl a prohlásil za správný“. První vlaštovkou bude, když Cermat zveřejní ihned po skončení testování znění všech testů i svou představu o správných odpovědích. Včetně odůvodnění.

A konečně, po letech mlžení o všem podstatném, by měl Cermat dát k dispozici anonymizovaná data s podrobnými záznamy o odpovědích žáků na jednotlivé testové úlohy. Nejsou jeho majetkem – ať si je stáhne a prozkoumá každý, kdo má zájem.

K obnovení důvěry ve státní maturitu jiná cesta nevede.

 

Autor je matematik, zabývá se testováním

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlasta Galisová
Vlasta Galisová
8 years ago

Prosím, můžete mi někdo konečně vysvětlit proč u českého jazyka nastal přesun ústní zkoušky a hodnocení slohů do kompetence škol a u cizího jazyka (mne konkrétně zajímající jazyk anglický) nikoliv. Vždyť se jedná o naprosto stejný typ zkoušky!!! Pracovní listy si umím pro své žáky připravit sama, opravit písemku taky. A to vše v duchu mezinárodních zkoušek, kterou jsou – rádoby – MZ kopírovány. jenže na PET nebo FCE jde jenom ten, kdo opravdu chce a jejich složení má zcela jinou váhu než zkouška z cizího jazyka u MZ. Můžete mi říct, vážení členové komise, proč jste takto rozhodli? Že… Více »

Radek Sárközi
8 years ago

Viděl bych ještě jeden problém – obsah didaktických testů – tedy to, na co se žáků ptají. Podle mě se v nich často zkouší nepodstatné věci!

Oldřich Botlík
8 years ago

Pane Sárközi, to, co se ověřuje (ať v didaktických testech, v písemné práci nebo při ústní zkoušce), je samozřejmě velký problém. A nejen v předmětu Český jazyk a literatura. Podívejte se třeba na test Dějepis či Biologie. Problém je ovšem v tom, že u nás neexistuje širší shoda na cílech vzdělávání. Nemyslím si, že může být dosažena během dvou let. Max Planck ostatně ve své vědecké autobiografii napsal: „Eine neue wissenschaftliche Wahrheit pflegt sich nicht in der Weise durchzusetzen, daß ihre Gegner überzeugt werden und sich als belehrt erklären, sondern vielmehr dadurch, daß ihre Gegner allmählich aussterben und daß die… Více »