Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Ministerstvo školství reagovalo na včerejší tiskovou zprávu EDUin, ve které jsme komentovali změny, které se dostaly do návrhu novely školského zákona během vnějšího připomínkového řízení. Tiskovou zprávu najdete ZDE. Reakci ministerstva uveřejňujeme v plném znění. Během zítřka vydá EDUin prohlášení, ve kterém podrobněji vysvětlíme naše stanovisko.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy:
Ministerstvo školství zcela odmítá tvrzení uvedená v tiskové zprávě Edu-in. Obsah tiskové zprávy Edu-in je založen na nepochopení navrženého ustanovení, které v žádném případě nepředjímá umísťování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do režimu speciálních škol, včetně základních škol praktických.
Posouzení dětí se zdravotním postižením zůstává v rukou odborných pracovníků školských poradenských zařízení, kteří budou nastavovat podpůrná opatření, využívat nové diagnostické nástroje a usilovat o nastavení optimální podpory pro žáky ve vzdělávání. Navíc bude pro komplexnost posouzení vzdělávacích potřeb dítěte a stanovení optimálních podpůrných opatření zohledňováno stanovisko odborných lékařů. Činnost školských poradenských zařízení také bude kontrolovat inspekce.
Ministr školství Marcel Chládek navíc navrhuje další proinkluzivní kroky, jako jsou přípravné třídy pro všechny děti a povinný poslední rok v mateřské škole.
MŠMT zodpovědělo EDUin dva doplňující dotazy:
1) Budou o tom, zda je pro dítě vhodná běžná škola, nebo praktická, rozhodovat pracovníci ze školských poradenských zařízení při praktických školách? Či, jak bude zabráněno tomuto střetu zájmů?
Stanoviska školských poradenských zařízení (PPP, SPC) mají v současné době doporučující charakter, stejně tak mají i v novele školského zákona.
Vzdělávací cestu svého dítěte vždy volí zákonný zástupce žáka. Z hlediska zajištění jednotného postupu školských poradenských zařízení budou prováděcí vyhláškou k novele § 16 školského zákona významně upraveny standardní činnosti školských poradenských zařízení. Pro podporu mechanismu kontroly a kvality poskytovaných poradenských služeb se novelou školského zákona zavádí institut revizního pracoviště.
2) Jaká se chystá systémová podpora pro pedagogy, kteří budou se sociálně vyloučenými dětmi v povinných předškolních ročnících pracovat?
MŠMT spolupracuje s autory projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání (SPIV), který realizuje Univerzita Palackého v Olomouci v rámci Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Pro pedagogy pracující s dětmi se sociálním znevýhodněním bude v rámci tohoto projektu vytvořen Katalog podpůrných opatření pro žáky se sociálním znevýhodněním. Katalog bude představovat praktický soubor konkrétních nástrojů a metod, které je možno uplatnit při každodenní práci ve škole. Výstupem projetu bude také 42 kurzů (27 kurzů z oblasti zdravotního postižení či znevýhodnění zajistí Univerzita Palackého v Olomouci a 15 kurzů z oblasti inkluze žáků se sociálním znevýhodněním Člověk v tísni o. p. s.).
Systémová podpora pedagogických pracovníků bude také zajištěna ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání a Národním institutem pro další vzdělávání. Tímto způsobem budou zpřístupněny pedagogickým pracovníkům aktuální metody práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.