Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha 7. ledna – Pod otevřenou licencí Creative Commons bylo od roku 2001 ve více než 85 zemích zveřejněno přes miliardu děl, jako jsou fotografie, videa, či textové materiály. Tato otevřená licence je alternativa pro autory, kteří mohou nabídnout některá práva na užívání díla veřejnosti. Tohoto trendu se chytají i čeští učitelé. Ti nahrávají a zveřejňují své hodiny či poskytují veškeré podklady k výuce dalším učitelům.
Varianty otevřené licence Creative Commons vznikly počátkem roku 2002 s cílem rozšířit množství autorských děl dostupných veřejnosti k legálnímu využívání a sdílení. Licence nejsou primárně určeny jen pro oblast vzdělávání, nicméně se ujaly v akademické oblasti i mezi samotnými učiteli či studenty. Ti publikují své učebnice či materiály s vědomím, že jejich práce bude kopírována, upravována a sdílena bezplatně ostatními. Tím se tyto otevřené vzdělávací zdroje dostávají i k lidem mimo školy a může se tak vzdělávat každý.
Dílo s otevřenou licencí se od díla bez otevřené licence liší především v tom, že jej podle varianty Creative Commons (CC) licence lze rozmnožovat, rozšiřovat, vystavovat a sdělovat autorské dílo a případně i z něj odvozená díla. Například materiály na webu České televize otevřenou licenci nemají – na ty se lze bez konzultace s autorem jen podívat. Níže uvedené zdroje však umožňují další možnosti.
Největší databáze učitelských příprav pod otevřenou licencí CC. Metodický portál RVP.CZ obsahuje téměř deset tisíc výukových podkladů. Učitelé tak mohou bezplatně využívat přípravy ostatních učitelů.
Kompletní přípravy pro výuku mediální výchovy gymnaziálního učitele Michala Kaderky. Učitelé často neví, jak si s tématem mediální výchova a gramotnost poradit, proto mohou využít zdarma přípravy jiného učitele, upravovat je a pozměněné šířit dále.
Sbírka vysokoškolských přednášek a materiálů pro studium medicíny Wikiskripta. Uvedené materiály lze nejen remixovat, ale dokonce je i zpracovat pro komerční využití.
Příklad učebnice, kterou na Brigham Young University napsali v rámci semináře studenti. Universita tak poskytuje zdarma učebnici nejen svým studentům, ale i dalším vzdělávacím organizacím. Studenti i učitelé mohou svobodně upravovat jednotlivé kapitoly a posléze je legálně sdílet i pro ostatní.
Tamara Kováčová, koordinátorka aktivit Aliance pro otevřené vzdělávání, řekla: „Licence Creative Commons je v podstatě jednoduchou smlouvou, kde jedním obrázkem jasně sdělím, co s mým dílem ostatní mohou či nemohou dělat – například je volně šířit, upravovat či používat ke komerčním účelům. Otevřená licence tak umožňuje šíření vzdělávacích materiálů a jejich zkvalitňování. Mělo by být samozřejmé, že všechny materiály vytvořené za přispění veřejných zdrojů by měly být publikovány pod otevřenou licencí. Bohužel se tak zatím neděje.“
(aktualizováno 29.1.)