V Česku teď na některých středních školách běží druhé kolo přijímacích zkoušek. Volné kapacity jsou často na oborech zakončených výučním listem. Jak upozorňuje jedna z analýz letošního Auditu vzdělávacího systému, právě žáci na těchto školách jsou nejvíc ohrožení studijním neúspěchem. A proto je potřeba systémová změna.
- revize a inovace soustavy oborů vzdělávání
- revize RVP v oblasti společného základu odborného výcviku – „Veškeré změny v obsahu učiva je nutné srozumitelně komunikovat a zaručit, aby je učitelé přijali a věděli, jak s nimi pracovat. Metodická podpora ve formě seminářů nemusí stačit, tuto zkušenost jsme již učinili v minulých letech při úpravách RVP ZV,“ komentuje tento bod analytik Jan Zeman.
- zvýšení kvality praktického vyučování – Změna kvality praktického vyučování bude mimo jiné závislá na dalších aspektech: Žák nesmí narazit na špatné vybavení školy a na vyhořelé nebo nedostatečně vzdělané učitele (kvalita vzdělávání); zaměstnavatel musí být motivovaný a připravený se žáky pracovat (metodická a finanční podpora).
- podpora kariérního poradenství
Kompletní analýzu si můžete přečíst ZDE.