Tisková zpráva: Národní plán obnovy bude pomáhat v doučování. Kolem škol je potřeba budovat širší sítě podpory

(c) Kateřina Lánská

Česká republika postupně začíná realizovat projekty a opatření z Národního plánu obnovy. Evropská komise peníze proplatí v případě, že se vše bude dařit. Pokud ne, hrozí, že stát financování nezíská.

V českých školách aktuálně běží podzimní doučování pro žáky zasažené pandemií covid-19 a uzavřením škol. Stát na něj vyčlenil 250 milionů korun. Zkušenosti ředitelů už teď ale ukazují, že podporu nejsou schopni často vyčerpat celou – například kvůli administrativním překážkám.

V letech 2022–2023 české školy získají další miliony korun na podporu žáků prostřednictvím doučování, které půjdou z Národního plánu obnovy. U čerpání této podpory je nutné poučit se z první vlny doučování během letošního podzimu. Právě pro děti ze sociálně slabších rodin je nutné vytvořit systém spolupráce a podpory jejich vzdělávání, který nestojí jen na samotných školách. EDUin navrhuje vytvoření stálého systému podpory dětí a žáků z nepodnětného prostředí, ohrožených neúspěchem ve vzdělávání a životě. Ten by měl stavět na zapojení například neziskových organizací, studentů fakult připravujících učitele či dalších aktérů. Právě tyto modely se v období pandemie osvědčily.

Peníze z Národního plánu obnovy je možné využít i na neformální vzdělávání, sociální a další volnočasové aktivity. To podle šetření PAQ Research a Kalibro doporučují i učitelé a rodiče. V aktuálním zacílení plánu to však není zahrnuto a bylo by tedy potřeba změnit i účel prostředků. To může být jedním z prvních úkolů pro nastupující vládu.

Jan Zeman, analytik EDUinu: „Příklady projektů doučování či nízkoprahového neformálního vzdělávání například ze Zlína či Ostravy ukazují, jak lze postupně využívat kapacity fakult připravujících učitele,  neziskových organizací či školských zařízení. Tyto modely spolupráce je možné podpořit právě prostřednictvím NPO a dále je systémově ukotvit tak, aby efektivně pomáhaly potřebným žákům. Z toho bude těžit celá společnost, neboť ztráty spojené se vzdělávacím neúspěchem a nízkým vzděláváním dětí a žáků dosahují desítek až stovek miliard Kč pro veřejné rozpočty.”

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments