Tisková zpráva Aliance pro otevřené vzdělávání: Podívejte se na veřejně dostupné lekce zajímavých učitelů

ilustrační foto. by EaglebrookSchool (CC BY 2.0)

Praha, 14. ledna – Vliv současných technologií se v učitelské komunitě projevuje především vzájemným předáváním materiálů, podkladů a příprav. Od pionýrských začátků, kdy si učitelé vytvářeli vlastní výukové weby, nyní pedagogové sdílejí vlastní materiály prostřednictvím specializovaných portálů či profesních sociálních sítí.

Pokud se chce učitel inspirovat u některého ze svých kolegů, hledá nejčastěji na některém metodickém portálu jako je rvp.cz, dumy.cz či v databázi výstupů z evropských projektů. Podle Tamary Kováčové z EDUin, která projekt Otevřené vzdělávání koordinuje, pro tvorbu otevřených vzdělávacích zdrojů není potřeba ani osobní web: “Učitelé se mohou propojovat přes profesní asociace či sociální sítě a mohou využívat další on-line platformy pro sdílení výukových materiálů.“

Dobrým příkladem je postup Bořivoje Brdičky z katedry informačních technologií a technické výchovy pražské pedagogické fakulty. Ten své přednášky natáčí a zveřejňuje na kanálu YouTube, či ukládá prezentace na slideshare.com. O využívání moderních technologií ve výuce se tak dozvídají nejen studenti, ale i stávající učitelé, kteří se nemohou přednášek účastnit. Komunitu učitelů Bořivoj Brdička vzdělává i přes svůj twitterový účet, kde jim představuje nové trendy či důležité informace.

Dalším příkladem je výuka mediální výchovy na Gymnáziu Na Zatlance, která je otevřena všem, kteří se chtějí mediálně vzdělávat. Návštěvy redakcí jsou tak zpřístupněny všem bez ohledu na věk či profesi. Další zájemci o téma sledují předmětový twitterový účet či facebookovou skupinu předmětu. Vedle toho Michal Kaderka, který mediální výchovu na smíchovském gymnáziu vyučuje, zveřejňuje kompletně své přípravy a podklady do výuky na slideshare.com.

Sdílením výukových podkladů však nepomáhají jen kolegům, ale i jejich autorům. Zajímavou aktivitou je Pepoušův nápadník, kde si učitelé při pravidelných on-line setkání předávají informace, zkušenosti i podklady. “Někteří učitelé se obávají nepřiměřené kritiky, pokud v dobré víře nabídnou něco ze své zkušenosti ostatním. Veřejně ukázat, jak učím, však přináší profesionální zpětnou vazbu, kontakty s dalšími zajímavými učiteli a nesporně i inspiraci,” upřesňuje Tamara Kováčová.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz