Tisková zpráva: Pod otevřenou licencí je publikováno přes miliardu děl, přidávají se i čeští učitelé a studenti

ilustrační foto. by Open.Michigan (flickr.com) (CC BY 2.0)

Praha 7. ledna – Pod otevřenou licencí Creative Commons bylo od roku 2001 ve více než 85 zemích zveřejněno přes miliardu děl, jako jsou fotografie, videa, či textové materiály. Tato otevřená licence je alternativa pro autory, kteří mohou nabídnout některá práva na užívání díla veřejnosti. Tohoto trendu se chytají i čeští učitelé. Ti nahrávají a zveřejňují své hodiny či poskytují veškeré podklady k výuce dalším učitelům.

Varianty otevřené licence Creative Commons vznikly počátkem roku 2002 s cílem rozšířit množství autorských děl dostupných veřejnosti k legálnímu využívání a sdílení. Licence nejsou primárně určeny jen pro oblast vzdělávání, nicméně se ujaly v akademické oblasti i mezi samotnými učiteli či studenty. Ti publikují své učebnice či materiály s vědomím, že jejich práce bude kopírována, upravována a sdílena bezplatně ostatními. Tím se tyto otevřené vzdělávací zdroje dostávají i k lidem mimo školy a může se tak vzdělávat každý.

Dílo s otevřenou licencí se od díla bez otevřené licence liší především v tom, že jej podle varianty Creative Commons (CC) licence lze rozmnožovat, rozšiřovat, vystavovat a sdělovat autorské dílo a případně i z něj odvozená díla. Například materiály na webu České televize otevřenou licenci nemají – na ty se lze bez konzultace s autorem jen podívat.  Níže uvedené zdroje však umožňují další možnosti.

Největší databáze učitelských příprav pod otevřenou licencí CC. Metodický portál RVP.CZ obsahuje téměř deset tisíc výukových podkladů. Učitelé tak mohou bezplatně využívat přípravy ostatních učitelů.

Kompletní přípravy pro výuku mediální výchovy gymnaziálního učitele Michala Kaderky. Učitelé často neví, jak si s tématem mediální výchova a gramotnost poradit, proto mohou využít zdarma přípravy jiného učitele, upravovat je a pozměněné šířit dále.

Sbírka vysokoškolských přednášek a materiálů pro studium medicíny Wikiskripta. Uvedené materiály lze nejen remixovat, ale dokonce je i zpracovat pro komerční využití.

Příklad učebnice, kterou na Brigham Young University napsali v rámci semináře studenti. Universita tak poskytuje zdarma učebnici nejen svým studentům, ale i dalším vzdělávacím organizacím. Studenti i učitelé mohou svobodně upravovat jednotlivé kapitoly a posléze je legálně sdílet i pro ostatní.
Tamara Kováčová, koordinátorka aktivit Aliance pro otevřené vzdělávání, řekla: „Licence Creative Commons je v podstatě jednoduchou smlouvou, kde jedním obrázkem jasně sdělím, co s mým dílem ostatní mohou či nemohou dělat – například je volně šířit, upravovat  či používat ke komerčním účelům. Otevřená licence tak umožňuje šíření vzdělávacích materiálů a jejich zkvalitňování. Mělo by být samozřejmé, že všechny materiály vytvořené za přispění veřejných zdrojů by měly být publikovány pod otevřenou licencí. Bohužel se tak zatím neděje.“

(aktualizováno 29.1.)

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz