bEDUin 9/2012

Co přinesl týden 5.-11.3.2012

Klíčová témata týdne:

prodloužení akreditace plzeňským právům, testy PISA, plánované přesuny eurodotací mezi operačními programy, projekt MŠMT – Antikor, sexting mezi školáky

Výrok týdne:

„Stručná diagnóza nášho školstva: prehľad dobrý, dohľad prehnaný, nadhľad slabý, výhľad žiadny.“
Vladimír Burjan o slovenském školství na webu www.burjanoskole.sk

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Ministr Dobeš se před nedávnem setkal se studenty plzeňských práv a nyní této vysoké škole prodloužil akreditaci až do roku 2016. Akreditační komise hodlá na Josefa Dobeše podat žalobu, bývalý ministr školství Ondřej Liška již tak učinil. Za naprosto špatné označil Dobešovo rozhodnutí také Tomáš Feřtek v blogu.
  •  

  • „Díkybohu, že máme pana Dobeše,“ konstatoval prezident Klaus v rozhovoru pro TV NOVA. Česká pozice celý rozhovor komentovala zde.
  •  

  • Blíží se ostré testování PISA, prohlédněte si, jaké elektronické úlohy obsahuje kategorie Problem solving (Řešení problémů; ČR se elektronického testování neúčastní), nebo jak by mohly vypadat úlohy ve finanční gramotnosti, které uvolnila ČŠI. Martina Václavíková z obecně prospěšné společnosti ABC Finančního vzdělávání vysvětluje v rozhovoru pro EDUin, co by měl z finanční gramotnosti například zvládnout deváťák, jak se finanční gramotnost učí ve světě nebo které školy u nás se jí věnují.
  •  

  • Jako začarovaný kruh se jeví financování regionálního školství. Odborné školy a malé školy na vesnicích berou peníze gymnáziím, tvrdí předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn v rozhovoru pro LN. Dá se tento kruh rozetnout díky kvótám na naplněnost tříd (a tím pádem například rušením řady škol na vesnicích), nebo je to jen cesta ode zdi ke zdi?
  •  

  • Ve státě New York byly uveřejněny žebříčky učitelů na základě výsledků plošných testů jejich žáků. Jak selský rozum napovídá, učitelé, kteří se ocitli mezi nejhoršími, učí často třídy s vysokým počtem přistěhovalců nebo problémových dětí, a to právě proto, že jsou zkušení a kvalitní. Alternativou k tomuto povrchnímu hodnocení je podle autorů článku hodnocení učitelů na základě profesních standardů, propojení hodnocení školy, hodnocení učitelů pozorovateli v praxi s výsledky žáků (měření jejich pokroku). Zkušenost, z níž se můžeme poučit.
  •  

  • Americká antropoložka Danah Boydová tvrdí v rozhovoru pro časopis Technology Review, že dnešní mladí lidé se díky internetu a sociálním sítím učí komunikaci, spolupráci a koordinaci mnohem lépe než ve škole. Přečtěte si vybranou část rozhovoru v překladu.
  •  

  • ČT 2 uvedla 4. 3. dánský film Lepší svět, který přináší mmj. zamyšlení nad šikanou, odplatou a násilím.

Inspirace z praxe

  • Jak učí své žáky diskutovat, vidět problém z různých stran bez ohledu na vlastní názor a argumentovat rodilý mluvčí anglického jazyka na Jazykovém gymnáziu Pavla Tigrida v Ostravě-Porubě? Podívejte se na virtuální hospitaci.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 14. 3. MŠMT: projekt „SciencePoint – Brána do světa vědění“ – odborná diskuze (Praha)
  • 15. 3. ČŠI: „Systém hodnocení vzdělávání v České republice“ – konference ke Zprávě OECD (Praha)
  • 16. 3. ČŠI: celostátní konference „Testování a další nástroje hodnocení české vzdělávací soustavy“ (Praha)
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments