Upozorňujeme na debatu v pořadu Otázky Václava Moravce, kterou pod názvem Co pomůže českému školství odvysílala Česká televize v neděli 29.6. Zúčastnil se jí ministr školství Marcel Chládek, Anna Putnová, poslankyně za TOP09 a místopředsedkyně výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a Jan Korda, ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí. Výchozím bodem byly výsledky žáků a kvalita ve vzdělávání, diskuse se však točila téměř výhradně kolem financování. Došlo i na problém tzv. řetězení smluv. Nejbouřlivější spor nastal ohledně zavedení kariérního řádu. Navýšení financí ve školství se podrobněji věnuje příspěvek ČT (ZDE), článek o návrzích ministra Chládka na omezení možnosti získat maturitu si přečtěte ZDE, otázce různých úrovní maturit se věnuje článek ZDE.
Záznam si pusťte ZDE, od 28:40
Shrnutí hlavních bodů diskuse:
- Různá šetření (TALIS, šetření ČŠI ve 4. a 8. třídách) ukazují, že výsledky žáků se s vyšším stupněm školy zhoršují. U maturit letos propadlo nejvíce studentů od roku 2011, studenti nedokážou řešit otevřené úlohy, chybí jim invence.
- Podle Jana Kordy je příčinou ztráta motivace dětí, způsob vzdělávání a obsah učiva. Děti se potřebují učit věci použitelné pro život. Je třeba mapovat jejich pokroky a definovat si, co je kvalita ve vzdělávání.
- Ministr Chládek souhlasí, že učitelé neumějí motivovat žáky. To, o čem se domnívají, že žáky motivuje, je něco jiného, než co by uvítali žáci. Zdůrazňuje důležitost oddělení financování základního a středního školství, které připravuje. Školy nebudou financovány podle počtu žáků.
- Podle Anny Putnové by bylo dobré vrátit se k návrhu financování, který připravila Nečasova vláda.
- Jan Korda vidí hlavní problém nikoli ve způsobu financování, ale v celkovém objemu peněz, které do školství plynou. Kvalitní učitelé odcházejí kvůli malému platu.
- Marcel Chládek plánuje navýšení financí na platy, na jednoho učitele by se jednalo o 750 Kč měsíčně. Dále hodlá navrhnout změnu zákona, aby nedocházelo k tzv. řetězení smluv, kdy učitelé uzavírají novou smlouvu se začátkem školního roku a o prázdninách jsou na úřadu práce nebo pracují brigádně.
- Anna Putnová poukazuje na potřebnost kariérního řádu, který by umožnil odstupňovat odměňování učitelů.
- Marcel Chládek slibuje jeho zavedení od tohoto školního roku, Jan Korda to nepovažuje za možné ani smysluplné.
Václav Moravec avizoval pokračování debaty ve stejném složení v srpnu, kdy bude moci ministr Chládek představit návrh kariérního řádu.
Zbytečná otázka.
Dostatek peněz samozřejmě není podmínka postačující, ale podmínka nutná (absolutně).
Charakteristickým pro „mimoňství“ oné debaty je, že skutečně podstatnou informaci, ač alespoň zazněla – že je u nás vydávána téměř jen polovina peněz na vzdělání v poměru k HDP, než ve většině podobně velkých vyspělých zemí – diskutující zcela přešli a rozsáhle přetřásali (ve srovnání s těmi penězi) méně významné a snadněji řešitelné záležitosti.