ČT24: Čím starší žáci, tím horší výsledky. Jsou řešením pouze finance?

Upozorňujeme na debatu v pořadu Otázky Václava Moravce, kterou pod názvem Co pomůže českému školství odvysílala Česká televize v neděli 29.6. Zúčastnil se jí ministr školství Marcel Chládek, Anna Putnová, poslankyně za TOP09 a místopředsedkyně výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a Jan Korda, ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí. Výchozím bodem byly výsledky žáků a kvalita ve vzdělávání, diskuse se však točila téměř výhradně kolem financování. Došlo i na problém tzv. řetězení smluv. Nejbouřlivější spor nastal ohledně zavedení kariérního řádu. Navýšení financí ve školství se podrobněji věnuje příspěvek ČT (ZDE), článek o návrzích ministra Chládka na omezení možnosti získat maturitu si přečtěte ZDE, otázce různých úrovní maturit se věnuje článek ZDE.

Bez-názvu-3

Záznam si pusťte ZDE, od 28:40

Shrnutí hlavních bodů diskuse:

  • Různá šetření (TALIS, šetření ČŠI ve 4. a 8. třídách) ukazují, že výsledky žáků se s vyšším stupněm školy zhoršují. U maturit letos propadlo nejvíce studentů od roku 2011, studenti nedokážou řešit otevřené úlohy, chybí jim invence.
  • Podle Jana Kordy je příčinou ztráta motivace dětí, způsob vzdělávání a obsah učiva. Děti se potřebují učit věci použitelné pro život. Je třeba mapovat jejich pokroky a definovat si, co je kvalita ve vzdělávání.
  • Ministr Chládek souhlasí, že učitelé neumějí motivovat žáky. To, o čem se domnívají, že žáky motivuje, je něco jiného, než co by uvítali žáci. Zdůrazňuje důležitost oddělení financování základního a středního školství, které připravuje. Školy nebudou financovány podle počtu žáků.
  • Podle Anny Putnové by bylo dobré vrátit se k návrhu financování, který připravila Nečasova vláda.
  • Jan Korda vidí hlavní problém nikoli ve způsobu financování, ale v celkovém objemu peněz, které do školství plynou. Kvalitní učitelé odcházejí kvůli malému platu.
  • Marcel Chládek plánuje navýšení financí na platy, na jednoho učitele by se jednalo o 750 Kč měsíčně. Dále hodlá navrhnout změnu zákona, aby nedocházelo k tzv. řetězení smluv, kdy učitelé uzavírají novou smlouvu se začátkem školního roku a o prázdninách jsou na úřadu práce nebo pracují brigádně.
  • Anna Putnová poukazuje na potřebnost kariérního řádu, který by umožnil odstupňovat odměňování učitelů.
  • Marcel Chládek slibuje jeho zavedení od tohoto školního roku, Jan Korda to nepovažuje za možné ani smysluplné.

Václav Moravec avizoval pokračování debaty ve stejném složení v srpnu, kdy bude moci ministr Chládek představit návrh kariérního řádu.

8
Přidat komentář

avatar
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Vit

Zbytečná otázka.
Dostatek peněz samozřejmě není podmínka postačující, ale podmínka nutná (absolutně).
Charakteristickým pro „mimoňství“ oné debaty je, že skutečně podstatnou informaci, ač alespoň zazněla – že je u nás vydávána téměř jen polovina peněz na vzdělání v poměru k HDP, než ve většině podobně velkých vyspělých zemí – diskutující zcela přešli a rozsáhle přetřásali (ve srovnání s těmi penězi) méně významné a snadněji řešitelné záležitosti.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová

Věci použitelné pro život – co to je? To se tu stále opakuje dokola. Umět zatlouci hřebík? Mít okna a uvařit? Najít si v jízdním řádu kdy mi jede vlak? psát na počítači? Vzorec kyseliny sírové? kdo to určí? Samozřejmě, že žáci spoustu věcí považují za nepotřebné pro život. Oni ještě netuší,co život je a co budou potřebovat. A kdo z nás to tušil?Ha? spíš jde o to naučit děti, že je třeba se vzdělávat. je třeba se učit i věci, které v současnosti považuji za pitomosti (z pohledu žáka,studenta),že se budu muset vzdělávat celý svůj život a bude to… Více »

Zdenek

V srpnu Chládek představí kariérní řád, který má nabíhat v září? Co je to zase za jednání?

Tomáš Zahradník
Tomáš Zahradník

Paní Karvaiová, „Věci použitelné pro život – co to je? To se tu stále opakuje dokola. Umět zatlouci hřebík? Mít okna a uvařit? Najít si v jízdním řádu kdy mi jede vlak? psát na počítači? Vzorec kyseliny sírové? kdo to určí?“ Od hřebíku po psaní na PC jste vyjmenovala dovednosti, které se naučíme v domácnosti. Jsou i dovednosti, které se v domácnosti nenaučíme, ale přesto je potřebujeme (k dobré politické kultuře, k profesní činnosti, k osobnímu životu…). Například umět argumentovat, rozeznat relevantnost informací, prezentovat svůj názor, pracovat v týmu atd. A na tyto dovednosti je kladem čím dál větší tlak.… Více »

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová

Pane Zahradníku,ale – Například umět argumentovat, rozeznat relevantnost informací, prezentovat svůj názor, pracovat v týmu ….to se přeci také od malička učíme už v rodině(chcete-li vašimi slovy,v domácnosti).A později to rozvíjíme ve škole a ještě později i v dalším životě. Chcete tu naznačit,že je důležitější,zda s dětmi bude ve škole někdo dělat referáty či prezentace,zda u toho budou sedět na zemi na polštářku a nebude záležet na tom,co se budou učit? ČETL JSTE NĚKDY referáty žáků? Jejich snaha o co nejjednodušší cestu ,neznalosti…..Jak mají třídit a porovnávat,když neznají?Chápete? Když chci o něčem diskutovat,musím mít nejdříve určité pemzum znalostí,byť minimálních.pak diskutuji… Více »

Tomáš Zahradník
Tomáš Zahradník

Paní Karvaiová, „Například umět argumentovat, rozeznat relevantnost informací, prezentovat svůj názor, pracovat v týmu ….to se přeci také od malička učíme už v rodině(chcete-li vašimi slovy,v domácnosti).A později to rozvíjíme ve škole a ještě později i v dalším životě.“ Skutečně to neumíme! Vím to ze znalosti svých vrstevníků. Firmy si také stěžují. V rodině se to nenaučí nikdo, na SŠ se to vůbec nerozvíjí. „Chcete tu naznačit,že je důležitější,zda s dětmi bude ve škole někdo dělat referáty či prezentace,zda u toho budou sedět na zemi na polštářku a nebude záležet na tom,co se budou učit?“ Proč takové extrémy? Nikde netvrdím,… Více »

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová

• Například umět argumentovat, rozeznat relevantnost informací, prezentovat svůj názor, pracovat v týmu ….to se přeci také od malička učíme už v rodině(chcete-li vašimi slovy,v domácnosti).A později to rozvíjíme ve škole a ještě později i v dalším životě.“ Skutečně to neumíme! Vím to ze znalosti svých vrstevníků. Firmy si také stěžují. V rodině se to nenaučí nikdo, na SŠ se to vůbec nerozvíjí. Pokud chcete tvrdit, že rodina neučí těmto dovednostem,pak tu ovšem máme krizi rodinné výchovy.A to tedy asi máme. Jenže potom škola bude dost těžko dohánět to,co rodina zanedbává. Máme tu začarovaný kruh. Právě se chystám na Akademické… Více »

Zdenek

„Podle mě má být ve výuce metoda nadřazena obsahu.“

To je nesmysl.