Publikujeme text, který přináší shrnutí zjištění České školní inspekce týkající se dovedností souvisejících se čtenářstvím. Podívejte se na celou tematickou zprávu ČŠI: Rozvoj čtenářské gramotnosti na ZŠ a SŠ ve školním roce 2017/2018. Text byl přejat ze zpravodajského webu Novinky.cz.
Většina školáků má neuspokojivou úroveň dovedností, které souvisí se čtením a porozuměním textu. Potíže jim dělá kupříkladu domýšlení informací, které nejsou v textu přímo napsané, ale mohou se z něj odvodit, stejně tak hodnocení pravdivosti sdělení. Vyplývá to z aktuální tematické zprávy České školní inspekce (ČŠI), která loni testovala žáky v 9. třídách základních škol (ZŠ) a ve 2. ročnících středních škol (SŠ).
Žáci devátých ročníků ZŠ zvládli v průměru 45 procent testu takzvané čtenářské gramotnosti, pro jeho úspěšné složení bylo přitom třeba udělat alespoň 60 procent.
O něco lepší byla úspěšnost druháků na středních školách, kteří měli správně v průměru 56 procent testu, nicméně pořád je to málo. Dosažený průměrný výsledek ČŠI zhodnotila jako neuspokojivý.
Na některých ZŠ neuspěl nikdo
„Ani v jedné škole nedosáhli všichni žáci požadované úspěšnosti 60 procent, odpovídající přitom minimálním požadavkům v okruhu zahrnutých (vybraných) výstupů rámcových vzdělávacích programů (RVP, dříve osnovy),“ uvedla inspekce.
Ve 12 procentech ZŠ pak dle jejího zjištění požadované minimum testu nevyřešil žádný žák.
RVP v roce 2005 nahradily bývalé obsahy a určují obsahy vzdělávání. Inspekce již dříve upozornila, že jsou přeplněné a učitelé často nezvládají děti vše dobře naučit.
Méně než dvě pětiny otázek v testu čtenářské gramotnosti vyřešilo v ZŠ 40 procent deváťáků a 19 procent druháků SŠ. Více než tři pětiny otázek mělo správně kolem 18 procent žáků devátých tříd a 44 procent studentů druhého ročníku SŠ.
Výborného výsledku, jak ČŠI nazvala zvládnutí více než čtyř pětin testu, dosáhlo jedno procento deváťáků a šest procent druháků ze SŠ.
Problematické posuzování pravdivosti
Děti měly v testech největší problémy u zadání, kde musely posoudit pravdivost tvrzení. Tyto úkoly zvládlo v průměru 20 procent deváťáků a 26 procent testovaných středoškoláků.
Potíže dělaly i části testu, kde bylo třeba odvodit si odpověď vlastním úsudkem s využitím informací v textu.
Naopak nejlépe řešily děti otázky, které vyžadovaly nalezení a porozumění napsané informace. Průměrná úspěšnost zde činila 54 procent u deváťáků a 63 procent u žáků druhého ročníku SŠ.
Mělo by se s tím pracovat i mimo češtinu
Podle ČŠI by se schopnosti porozumět textu měly procvičovat více i v předmětech mimo český jazyk a literaturu, a to včetně matematiky a přírodních věd. „Mimo hodiny češtiny pracují děti ve škole většinou spíš s jednoduššími texty,“ uvedli inspektoři.
Aby se výsledky zlepšily, je tak podle nich důležité vytvořit koncepci rozvoje čtenářské gramotnosti. Takový přístup kontrola v loňském roce zaznamenala na necelé třetině navštívených škol. ČŠI proto mimo jiné doporučila ministerstvu školství, aby se s ohledem na to zaměřilo víc na podporu dalšího vzdělávání učitelů.
Inspekce také označila skupiny dětí, které měly s čtenářskými dovednostmi větší potíže než ostatní. Jde například o žáky nematuritních oborů, žáky některých ZŠ v Ústeckém kraji nebo žáky neveřejných škol středních.
Za připomenutí ještě stojí, že z loňské výroční zprávy České školní inspekce vyplynulo, že RVP jsou přehlcené. Už v listopadu však MŠMT potvrdilo, že tyto rámcové programy vzdělávání čekají změny a připravují se na to i komise.