Ředitelé debatovali o tom, jestli ještě existuje reforma školství

6. 10. 2015
EDUin
18423469106_aa51a4f5ee_z

Nabízíme zápis a zvukovou nahrávku z debaty na téma aktuálního stavu reformy školství. Proběhla na začátku září v rámci večerů v EDUpointu na pražském Staroměstském náměstí. Debaty se zúčastnili Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Jana Malíka v Chrudimi, Zdislava Nováková, ředitelka ZŠ Satalice a Vít Beran, ředitel ZŠ v Kunraticích. Kromě přehledu hlavních témat si můžete poslechnout i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE.

Hlavní myšlenky z debaty:

  • Pro zúčastněné ředitele bylo odstartování reformy v roce 2005 jednak impulsem ke změně, jednak možností dělat oficiálně to, co do té doby bylo nutné dělat skrytě a na zapřenou.
  • I v případě, že ji učitelé nevítali, byla to příležitost pro stmelení pedagogického sboru.
  • Hlavním nedostatkem reformy byla nedostatečná podpora škol, a především nepřipravenost učitelů na změnu. Změna jim byla vnucena, často nechápali její smysl.
  • Ke změně došlo na příliš malém počtu škol, pravděpodobně jen v řádu procent. Proto reformu nelze považovat za skutečně systémovou změnu. Některé školy ji využily, ale většina jich změny odmítla.
  • Na chodu reformy se negativně podpisuje častá změna ministrů a ministryň. Impulsy, které se k ředitelům dnes dostávají, jsou často dalším změnám spíše na překážku.
  • Přítomní ředitelé se ve svých školách snaží i dál provádět změnu, ale přestali se spoléhat na pomoc státu a ministerstva.
  • Současný stav – činnost inspekce, výběrová šetření postavená na testování věcných znalostí a další kroky ze strany státu podle nich proměnu škol spíše komplikují, než by ji umožnovaly a podporovaly.

 

O čem se mluvilo:

  • Inspekce dodnes kontroluje především formální náležitosti reformy, soulad mezi úředními dokumenty, ne reálný stav výuky a její proměnu (Zdeněk Brož).
  • Tvorba školního vzdělávacího programu není nic jiného než dohoda učitelů na jedné škole, jak budou společně učit.
  • Reforma ve skutečnosti nebyla, není a nebude. Konala se jen na malé části škol, které se pro ni rozhodly, ale rozhodně nešlo o skutečně masovou, systémově řízenou proměnu (Zdeněk Brož).
  • Nařízené změny z centra ne každému vyhovují. Raději je děláme podle vlastního uvážení. Nevyhovuje mi například z centra nařízená hromadná inkluze (Zdislava Nováková).
  • Pokud by měla být reforma úspěšná, muselo by jí předcházet důkladné vzdělávání učitelů, aby chápali, v čem jim může pomoci, aby ji opravdu chtěli. Takhle nechápali, proto se jí bránili.
  • Rámcový vzdělávací program, který jsme před lety viděli jako velmi progresivní, je pro nás už dnes zastaralý dokument, zralý na změnu (Zdeněk Brož).
  • Pokud učitelé rozumí smyslu změn, jsou sami iniciátory průběžné proměny školy (Vít Beran).
  • Je třeba mít pochopení i pro rezervovaný postoj učitelů a ředitelů. Často se jim nedostává informací o tom, proč vůbec navržené změny probíhají. Proto často raději čekají, jestli si je ministerstvo přece jen nerozmyslí (Zdislava Nováková).

 

Celou nahrávku v délce 1 hodiny 45 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

K textu je připojeno ilustrační foto z Akvária k jinému tématu.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články