Přinášíme přehled systémových změn, ke kterým české školství směřuje při naplňování cílů dokumentu Strategie vzdělávání do roku 2030+. Vláda ČR strategii schválila 19. října 2020 a zaměřuje se na dva strategické cíle, kterými jsou za 1) získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život a za 2) snížení nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnění maximálního rozvoje potenciálu dětí, žáků a studentů. Pro období 2020 až 2023 vzniklo 5 implementačních karet, které popisují k jakým změnám, jakými cestami a za použití kterých nástrojů bychom postupně měli dojít.
Implementační karty:
Podpora předškolního vzdělávání
- Cíle:
Zvyšovat kvalitu předškolního vzdělávání a zapojovat do něj čím dál více dětí – proměna obsahu vzdělávání s důrazem na klíčové kompetence, podpora pedagogů a individualizovaná práce s dětmi.
- Zvýšit účast na předškolním vzdělávání dětí všech věkových skupin
- Upravit obsah RVP PV a aktualizovat obsah vzdělávání ve školách
- Sledovat rozvoj a osobní vzdělávací pokroky jednotlivých dětí více systematicky
- Zaměřit se na přetrvávající vysoký počet dětí s odkladem školní docházky
- Podporovat kvalitu pedagogického vedení škol
- Podporovat vzdělávání rostoucího počtu dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ
Implementační kartu včetně zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.
Revize RVP ZV a metodická podpora školám
- Cíle:
Cílem opatření je modernizovat obsah vzdělávání tak, aby odpovídalo dynamice a potřebám 21. století. Škola musí rozvíjet kritické myšlení, práci s informacemi, klást důraz na spolupráci a zároveň podporovat kompetenci k celoživotnímu učení. Základem vzdělání jsou kompetence pro život a jádrové učivo, které musí žáci umět propojovat, rozvíjet a aplikovat v každodenním osobním, profesním i občanském životě.
Smyslem ústupu od širokého objemu očekávaných znalostí je podpořit schopnost hlubšího porozumění problémům v širších souvislostech.
- Odlehčit, upravit a redefinovat jádrové a rozvíjející učivo
- Inovovat obsah vzdělání
Implementační kartu včetně zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.
Podpora a řízení škol
- Cíle:
Vybudování funkčního systému podpory škol, který přispěje ke zvýšení kvality vzdělávání, spolupráci, zefektivnění řízení škol a školské soustavy a ke snížení nerovností ve vzdělávání.
Úkolem středního článku bude zejména:
- poskytovat nebo koordinovat metodickou podporu školám na daném území včetně podpory rozvoje manažerských a řídících kompetencí ředitelů škol;
- podporovat spolupráci mezi školami a dalšími aktéry, jejich vzájemnou komunikaci a sdílení účinné praxe;
- koordinovat záměry a aktivity jednotlivých škol a aktérů ve vzdělávání v daném území;
- poskytovat podporu v oblasti administrativních činností;
- poskytovat školám aktuální informace relevantní pro dané území;
- přinášet MŠMT aktuální informace ze škol;
- poskytovat základní právní podporu a poradenství ve školství;
- podporovat pozitivní inovace ve školách, pomáhat s jejich vyhodnocováním a dalším rozšiřováním ve spolupráci s NPI ČR;
- monitorovat dopady rozvojových a podpůrných aktivit ve školách na zvyšování kvality učení žáků, klíčové vzdělávací výsledky a zvyšování rovných šancí ve vzdělávání ve spolupráci s ČŠI;
- poskytovat podporu školám v oblasti rozvoje využívání jejich ICT nástrojů ve spolupráci s NPI ČR.
- Metodicky podporovat činnost školských rad a spolupráci škol a rodičovských sdružení.
Implementační kartu včetně zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.
Inovace oborové soustavy
- Cíle:
Cílem je funkční, prostupná a atraktivní oborová soustava, která prostřednictvím revize obsahů vzdělávání zajistí, aby byli jeho absolventi vybaveni kompetencemi pro další profesní i neprofesní vzdělávání, osobní život a dlouhodobou uplatnitelnost na trhu práce.
- Kurikulum – dvoustupňové na národní úrovni RVP/na regionální úrovni ŠVP Všeobecně vzdělávací složka pro jednotlivé kategorie dosaženého vzdělání (E, H, M/L) Odborná složka vzdělání (společný odborný základ, odborná/kvalifikační složka)
- Kvalifikace – specifická kvalifikační složka (např. NSK, PK/ÚPK)
- Partnerství – spolupráce škol a firem, spolupráce se zaměstnavateli a dalšími partnery v oblasti odborného vzdělávání
Implementační kartu včetně zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.
Disparity
- Cíle:
Zvýšit kvalitu vzdělávání ve strukturálně postižených krajích s důrazem na zvýšení účasti dětí v předškolním vzdělávání, metodickou podporu škol vzdělávajících vysoký podíl sociálně znevýhodněných žáků a jejich zřizovatelů.
Zdůvodnění: Český vzdělávací systém je charakteristický výraznými nerovnostmi v kvalitě škol – a to v podobě regionálních nerovností i nerovností uvnitř regionů – které do velké míry determinují individuální vzdělávací výsledky a vedou k omezení rovnosti šancí na dosažení kvalitního vzdělání. Přetrvávajícím problémem je i velká závislost výsledků vzdělávání na socioekonomickém a kulturním statusu rodiny žáka a závislost vzdělanostních drah na rodičovských aspiracích. Důsledkem je, že diferenciace škol podle socioekonomického a kulturního statusu rodičů vede k omezenému pedagogickému optimismu části českých učitelů – tedy důvěře, že v prostředí s kumulací žáků s nižším statusem lze výsledky žáků ze znevýhodňujícího prostředí posilovat.
Implementační kartu včetně celého zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.